Dutch Street CupHomeless World Cup

Burgemeester Van der Laan omarmt Homeless World Cup 2015

By 24 April 2014 No Comments

AMSTERDAM, 22 april 2014 – In de ambtswoning van burgemeester Eberhard Van der Laan vond afgelopen dinsdag een businessmeeting plaats voor de Homeless World Cup 2015. Dit is het wereldkampioenschap straatvoetbal voor dak- en thuislozen, en wordt in 2015 in Amsterdam georganiseerd.

Tijdens de bijeenkomst werden de plannen voor de Homeless World Cup 2015 (HWC 2015) gepresenteerd aan het Nederlandse bedrijfsleven. Gastheer Van der Laan verwelkomde de aanwezigen en sprak namens gemeente Amsterdam zijn onvoorwaardelijke steun uit: “Vanmiddag is het startsein dat de gemeente in woord en daad haar betrokkenheid toont om de HWC 2015 tot een succes te maken. Wij willen die ambitie nadrukkelijk uitspreken.” Volgens Van der Laan past het evenement bij de identiteit van Amsterdam: “Het is internationaal van opzet, heeft een sterke sociale inslag en er spreekt ambitie uit: de ambitie om een kwetsbare groep een duwtje in de rug te geven.”

Ook voorzitter van Stichting Life Goals, Frans Derks, sprak lovende woorden over dit bijzondere WK: “Ik ben sinds 2007 betrokken bij dit evenement. Ik heb het zien uitgroeien tot een sportfestijn dat zijn weerga niet kent. Voor het bedrijfsleven is dit een ideale kans om maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Bovendien brengt het exposure met zich mee dat zich uitstrekt over heel het land. De mediawaarde is enorm.”

De Homeless World Cup wordt aan het einde van de zomer van 2015 op het Museumplein georganiseerd. Aan het wereldkampioenschap straatvoetbal voor dak- en thuislozen doen ruim achthonderd deelnemers uit zeventig verschillende landen mee. Het evenement wordt jaarlijks gehouden. De laatste vier edities vonden plaats in Rio de Janeiro (2010), Parijs (2011), Mexico City (2012) en Poznan (2013). Dit jaar vindt de HWC plaats in Chili (Santiago). De winnaar van de Dutch Street Cup (het Nationaal kampioenschap, georganiseerd door Stichting Life Goals) zal Nederland vertegenwoordigen.