Dutch Street Cup

Dutch Street Cup op de Oude Markt in Enschede

By 1 April 2014 No Comments

ZEIST, 1 april – Zaterdag 5 april vindt op de Oude Markt het Dutch Street Cup toernooi Enschede plaats. De Dutch Street Cup is de landelijke door Stichting Life Goals georganiseerde straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen.  Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven.  Acht teams uit Noord Nederland, waaronder een dak- en thuislozenteam uit Enschede, spelen op 5 april voor deelname aan de landelijke finaledag in september. Wethouder Patrick Welman, Werk en Inkomen, Leger des Heils directeur Overijssel, John van Voorst, en Wouter du Gardijn, bestuurder Vitale Sportverenigingen Enschede, verrichten om 12.30 uur de aftrap.

enschede2013

Dutch Street Cup team Enschede 2013

Teams strijden voor een plek in de Dutch Street finale op 12 en 13 september
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili in november 2014.

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals i.s.m. het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Meerdere sporten voor meerdere doelgroepen
De Dutch Street cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden basketbal, volleybal, streetdance en wandelen/hardlopen georganiseerd. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks.

Dutch Street Cup toernooi Enschede
De Dutch Street Cup Leeuwarden wordt georganiseerd door Stichting Life Goals  i.s.m. Stichting Life Goals. Het Enschedese dak- en thuislozenteam bestaat uit cliënten van het Leger des Heils . Het doel van de Dutch Street Cup is  om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijn- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF. “  Dutch Street Cup laat zien dat sport bij uitstek een middel is om mensen die buitenspel staan weer aan het gewone leven te laten meedoen”, aldus Leger des Heils directeur Overijssel, John van Voorst.” Daarnaast is het goed voor de fysieke en mentale gezondheid van de deelnemers. Dat het draagvlak hiervoor in Overijssel toeneemt met naast Zwolle ook een Dutch Street Cup toernooi op 5 april in Enschede is een verheugende ontwikkeling die aantoont dat sport en welzijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de participatie van kwetsbare mensen.” In het kader van de sportverbreding zullen Handbal Vereniging Avanti Wilskracht en BUDO Schuttersveld op het toernooi een clinic geven waaraan cliënten uit de Maatschappelijke Opvang in Enschede kunnen deelnemen.

Bij de Dutch Street Cup Enschede wordt ook om de Fair Play Cup gestreden. Alle teams  kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint aan het einde van de competitie de Cup!

Media zijn van harte welkom op het toernooi

Wat: Dutch Street Cup toernooi Enschede 5 april
Waar: Oude Markt, Enschede

Tijden:

11.00 uur – Start wedstrijden
12.30 uur – Officiële kick off door wethouder Patrick Welman, Leger des Heils directeur Overijssel, John van Voorst, bestuurder Vitale Sportvereniging Enschede, Wouter du Gardijn en het dak- en thuislozen team van Enschede
13.00 – 15.00 uur – sportclinics Handbal + BUDO
15.40 uur – Finale Dutch Street Cup