Dutch Street Cup

Kick-off Dutch Street Cup Zuid Nederland in Eindhoven

By 11 March 2014 No Comments

ZEIST, 11 maart 2014 – “Hartstikke mooi, dat streetdancen!” Leger des Heils directeur Cornel Vader haakt moeiteloos in op het ritme van zijn mede-dansers. Een meisje van pakweg tien pakt hem bij de hand en samen vormen ze even een paar. Het is de Dutch Street Cup ten top. Er zijn geen verschillen, iedereen is gelijk . Wat je ook doet en wie je ook bent. Een paar meter verderop wordt gebokst, en op twee veldjes daarnaast vindt de start van de Dutch Street Cup straatvoetbalcompetitie plaats. “ Dat bedoelen we nou met sportverbreding”, zegt Cornel Vader. “ Meerdere sporten voor meerdere doelgroepen. Want sport is goed voor iedereen, het verbroedert, maakt je fitter en sterker en geeft je ook nog een zetje in de rug naar de samenleving. “

Aan het eind van zijn rondgang belandt hij het WK Knallen. Het is er een drukte van belang. Toeschouwers verdringen zich om te schieten op de actieve voetbalmuur van Yalp. De muur is mogelijk gemaakt door Leger des Heils Reshare die daarmee aandacht vraagt voor het verzamelen van gebruikte textiel. Degenen die meedoen, betalen een kleine bijdrage die ten goede komt aan de dak- en thuislozen van de Dutch Street Cup. Als Cornel Vader de bal hard inschiet, applaudisseren de omstanders. Met een zwierig gebaar, als een volleerd acteur, neemt hij afscheid.

Om 12.30u vindt de officiële kick off plaats. De Eindhovense wethouder Joost Helms opent de aftrap. “ U bent inmiddels onze trouwste fan ”, zegt Life Goals directeur Arne de Groote die de kick off leidt bij wijze van welkom.”  Vorig jaar was u erbij, een tijdje terug bij de uitreiking van het certificaat Maatschappelijke Sportcoach  en nu bent u er weer.”

“ Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij ben”, antwoordt de wethouder gevat. Hij gebaart naar een affiche om te gaan stemmen bij de gemeenteraadverkiezingen op 18 maart. “ Afwachten maar, mijn lot ligt in jullie handen.”

De kick off waaraan naast de Leger des Heils directeuren Cornel Vader en Hans Martin Don ook de maatschapplijke partners van Dutch Street Cup Eindhoven meedoen, wordt besloten met een paar penalties op het doel van PSV coryfee Foxy. Bij een gelijke stand van 3 : 3 maakt Anita Schavemaker van Stichting St Anna Klooster het beslissende doelpunt. “ Toch nog gerechtigheid voor het vrouwenvoetbal”,  verzucht ze als enige vrouwelijke penaltyschieter.

In de loop van de middag groeit Dutch Street Cup Eindhoven uit tot een waar sportfestival voor kwetsbare mensen. Op de zonovergoten tribune is geen plekje meer vrij, rondom de twee velden staan rijen met mensen en ook vanaf de omliggende terassen worden de verrichtingen van de teams  gevolgd. Vooral de wedstrijden van de twee Eindhovense teams maken de nodige emoties los. En als een Eindhovens team het tegen Utrecht opneemt, is het hek van de dam. De krachtmeting staat geheel in het teken van de eredivisiewedstrijd PSV – Utrecht later op de dag. “ Laat je niet kisten door die malloten”, scandeert een in PSV gehulde toeschouwer. “ Hou de eer van PSV hoog”, roept een ander. En een bejaarde toeschouwer loopt hoofdschuddend weg als Utrecht na een op het scherp van de snede gespeelde wedstrijd  met 8 : 7  wint.

Rond 17.00u worden de finales gespeeld. Het is helaas voor de PSV fans  een Utrechts onderonsje. De finale tussen de twee Utrechtse damesteams eindigt in een overwinning voor Utrecht 2. De finale tussen Utrecht heren en Den Haag Zuid wordt na penalties ook in het voordeel van Utrecht beslecht. De Fair Play Cup gaat naar Rotterdam dames. “ Wij pakken de mooiste prijs”, sneert de trainer naar de Utrechte teams. “ Nemen jullie die andere prijzen maar mee. “

Voor de uitslagen van de kick-off in Eindhoven, klik hier