Dutch Street CupHomeless World Cup

Oranje vol inspiratie terug naar Nederland na HWC 2013 in Polen

By 18 August 2013 No Comments

POZNAN, 18 augustus 2013 – De heren van Oranje zijn op de Homeless World Cup in Polen op de 9e plaats geëindigd en nemen de Polish President’s Cup mee naar huis. De dames behaalden de 6e plaats. Morgenochtend vertrekken de teams richting Amsterdam, een mooie voetbal- en levenservaring rijker

Ondanks dat de heren geen kans maakten op de wereldbeker (die werd bij de mannen gewonnen door Brazilië en bij de vrouwen door Mexico), gingen ze er toch met een Cup vandoor. Ze speelden gisteren en vandaag de laatste toernooironde voor de Polish President’s Cup. Gisteren versloegen ze Litouwen met 3-4. De wedstrijd tegen Ierland werd met 6-8 gewonnen. Vandaag versloegen ze Oostenrijk met 5-6. De 9e plaats is de hoogst behaalde van alle Nederlandse teams tot nu toe.

De dames gaan ook met een mooi resultaat terug naar Nederland. Hun laatste en spannende wedstrijd tegen het Argentijnse team werd na penalties verloren (6-5). De dames van Chili waren gisteren al te sterk voor Oranje (2-10), maar onze leeuwinnen wonnen overtuigend van gastland Polen (5-0).

Amsterdam 2015
Tijdens het wereldtoernooi voor dak- en thuislozen spelen zo’n vijfhonderd spelers uit meer dan vijftig landen elk jaar in een andere stad. Na Poznan is volgend jaar Santiago, Chili aan de beurt. In 2015 valt de eer om het toernooi te houden aan Amsterdam.

De Nederlandse teams worden geselecteerd door middel van de Dutch Street Cup: de Nederlandse versie van de Homeless World Cup. Dit jaar waren de deelnemende teams aan het WK beiden afkomstig uit de hoofdstad. De fanclub van Oranje bestond onder andere uit de Amsterdamse wethouder voor Sport Eric van der Burg alsmede oud-scheidsrechter Frans Derks en familieleden en vrienden die naar Polen waren afgereisd.

Iedereen een winnaar
Speler en plaatsvervangend doelman voor de Nederlandse mannen Wesley Leter (25) kijkt terug op een fantastische week in Poznan. “Ik vind het echt superleuk allemaal. Voor mij werd het pas echt goed duidelijk waar het hier om draait tijdens de openingsparade en de loting vorige week. Mel Young (de oprichter van het toernooi-red.) zei toen: “Iedereen is een winnaar”. Dat was voor mij een echte doordenker. De hele week heb ik met die gedachte in mijn achterhoofd gevoetbald. Je speelt hier altijd voor iets, of je nou wint of verliest.”

Op de zonnige tribunes langs de lijn in Poznan legt hij uit dat zijn instelling in de loop van de week is veranderd: “Ik moet eerlijk zeggen: toen we vertrokken, had ik wel zo’n idee van: ‘we pakken daar in Polen even die beker’. Toen we een paar wedstrijden verloren en zagen hoe sterk sommige teams waren, was dat wel even moeilijk. Maar nu zie ik dat andere dingen hier ook een rol spelen. Het gaat eigenlijk gewoon om samen zijn, liefde,  sportiviteit, hoe je jezelf beheerst en hoe je met elkaar omgaat.”

Wesley speelde jaren voetbal op straat in Amsterdam Zuid-Oost. Via een vriend hoorde hij van de Dutch Street Cup: de Nederlandse straatvoetbalcompetitie. Hij begon mee te trainen en schopte het uiteindelijk tot aan Polen. Tijdens de week heeft hij tijd gehad om te reflecteren op zijn leven. Bepaalde dingen die hij heeft meegemaakt, hebben hem gevormd, zegt hij. Hij heeft geleerd om zichzelf uit donkere periodes te trekken en positiviteit terug te vinden op momenten dat het erop aan komt. Zijn tattoo, die hij enkele maanden geleden op zijn arm liet zetten, helpt daarbij. In donkere inkt staat zijn levensmotto in zijn huid geprint: ‘Always Keep Smiling’.