Utrecht, 22 mei 2017 – Sportpark Geusselt in Maastricht was zaterdag het toneel voor het tweede Life Goals Festival van dit jaar. Er werd gevoetbald, er werd herdacht en er werd gevierd.

Het was de beurt aan andere teams te ervaren welke reis de Maastrichtse teams gebruikelijk afleggen voor de Life Goals Festivals. ’s Ochtends om negen uur arriveerden de eerste teams op locatie, de slaap nog in de ogen. “Diep respect voor de Maastrichtse jongens”, viel meer dan eens te horen.

Op het festival, mede georganiseerd door het Leger des Heils W&G Limburg/Brabant en Maastricht Sport, stond Limburgse gastvrijheid voorop. De lokale wandelgroep, bestaande uit tien deelnemers van het Leger des Heils, stond klaar met Limburgse vlaaien en koffie.

Meer dan voetbal
De Life Goals Festivals gaan om meer dan alleen de Dutch Street Cup, het landelijke straatvoetbaltoernooi voor mensen uit de maatschappelijke opvang. De nadruk ligt op het ontdekken en ontwikkelen van je talenten. Niet alleen op sportief vlak, maar ook op organisatorisch vlak. Zo is het Festival letterlijk en figuurlijk een podium voor deelnemers die workshops en sportactiviteiten organiseren. De voorbereiding en organisatie van deze activiteiten lag volledig bij lokale deelnemers die door Life Goals zijn opgeleid tot Maatschappelijk Sportcoaches. De lokale wandelgroep van het Leger des Heils en dames van Bij Bosshardt Maastricht ontfermden zich over de catering.

Emotionele herdenking
Tijdens het Life Goals Festival Maastricht werd de tragische dood van Luel herdacht. Twee weken geleden kwam de speler van het Utrechtse team om het leven. “Luel was niet alleen een teamgenoot, hij was een vriend, een vriend van ons allemaal”, zei Joey Bouti, assistent-coach van team Utrecht, in zijn speech voorafgaand aan de 1 minuut stilte. De Utrechters verzochten alle teams in een cirkel op te stellen op het hoofdveld. Na bijzondere woorden over vriendschap, kameraadschap en wat teamgenoten voor je kunnen betekenen, brachten de Utrechters en alle deelnemende teams een laatste ode aan Luel.

Iedereen is een winnaar
Bij de prijsuitreiking namen CVD Gamechangers, Noord-Veluwe Dames 1 en Rotterdam Dames 1 hun foto op groot formaat in ontvangst. De foto wisten zij te winnen met de Facebook winactie. Verder werden er twee FairPlay prijzen uitgedeeld aan MO Actief 2 en de Gamechangers voor hun sportieve en respectvolle spel tijdens de Dutch Street Cup.

Last but nog least de prijs voor vrijwilliger van de dag. Dat was William Kostons, oud-deelnemer van Team Maastricht, nu Maatschappelijk Sportcoach en assistent-coach van Maastricht 2. Hij zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat er een beker in Maastricht achterbleef. William was overal tijdens Life Goals Festival Maastricht. Op vrijdagochtend was hij aan het opbouwen, op zaterdag was hij als eerste aanwezig voor de opstart van zijn mountainbike activiteit en na de afbouw sloot hij het sportcomplex af. Bescheiden als altijd nam hij de complimenten in ontvangst. “Ik durf me voor het eerst zelf een schouderklopje te geven voor mijn ontwikkeling.”