Utrecht, 27 maart 2017 – Meedoen is belangrijker dan winnen, zo wordt na een nederlaag vaak gezegd om het verlies dragelijk te maken, maar tijdens het Life Goals Festival in Enschede verloor ook echt niemand.

Én won uiteindelijk ook niemand – in de nieuwe opzet van de Life Goals Festivals staat er na een hele dag voetballen niemand op het hoogste podium. “Daar hebben we bewust voor gekozen”, zegt Lars Timmermans, bij Stichting Life Goals verantwoordelijk voor de organisatie van de Life Goals Festivals. “In het verleden hadden we wel eens teams die ten koste van alles wilden winnen. Nu wordt er gewoon lekker gevoetbald en gaat het vooral om het creëren van een gemoedelijke sfeer.”

Om 7 uur op het station
Zo’n 350 voetballers zijn er op zaterdag 25 maart naar Enschede gekomen. Van Maastricht, Rotterdam tot Groningen. “Om 7 uur vanochtend stonden de meeste jongens op het station”, zegt Raoul Reintjens, buurtsportcoach van het Leger des Heils W&G Limburg Brabant. “En iedereen was er om op tijd in Enschede te zijn.”

Het Life Goals Festival bij de Performance Factory in Enschede staat niet op zich. De voetballers trainen al weken om fit aan de aftrap in Enschede te staan. “Dit zijn de leuke momenten”, zegt Maikel Sapulette, speler van het thuis spelende team. “Hier zie je iedereen weer. Dat is mooi.”

Sommige wedstrijden gaan goed, andere minder
Hoe de wedstrijden gaan? Maikel haalt zijn schouders op. “Och, sommige wedstrijden gaan goed, andere minder. Het is zoals het is. Prima toch.”

Het is maar zeer de vraag of Maikel ook bij volgende festivals aanwezig zal zijn. “Ja, jij bent lekker bezig”, zegt zijn maatje Alex, keeper van het team uit Enschede. “In juni ben ik klaar met mijn opleiding”, legt Maikel uit. “Daarna kan ik gelijk aan de slag als beveiliger. Gaaf toch? Misschien meld ik me wel aan als vrijwilliger bij het team.”

Zo heeft iedere deelnemer zijn eigen verhaal. De voetballers hebben allemaal een andere achtergrond, sommigen zijn verslaafden geweest, anderen dakloos, maar iedereen heeft met elkaar gemeen in meer of mindere mate kwetsbaar te zijn. Sport is voor elke voetballer het middel om de weg terug weer te vinden.

Vooruit kijken
“Dit volgende nummer gaat er over dat je niet te veel achterom moet kijken, maar vooral vooruit!”, kondigt rapster QueenP haar volgende nummer aan. “Zelf heb ik ook genoeg shit meegemaakt, net als jullie… Het nummer heet Fast Forward.” De voetballers hangen aan haar lippen.