Ons programma-aanbod

Mensen uit de maatschappelijke opvang in beweging krijgen.

Wij werken met lokale stichtingen die in hun eigen regio het verschil maken voor kwetsbare mensen.

Om kwetsbare mensen in beweging te krijgen is persoonlijk contact nodig. En om echt contact te maken, heb je coaches nodig die weten wat mensen beweegt. Daarom staan de programma’s van Life Goals onder leiding van Maatschappelijke Sportcoaches. Zij hebben alles in huis om deelnemers in beweging te krijgen.

Reguliere sportprogramma’s zijn in de regel niet geschikt voor de mensen waarop Life Goals zich richt. Die brengen een ‘rugzakje’ mee naar de training. Tegelijkertijd hebben ze net als iedereen talenten en kwaliteiten. De Maatschappelijke Sportcoaches gaan met die talenten en kwaliteiten aan de slag.

Mensen uit de maatschappelijke opvang kampen namelijk vaak met meerdere, elkaar beïnvloedende problemen. Denk daarbij aan zaken als dak- en thuisloosheid, geweldsproblematiek, schulden, opvoedingsproblemen, psychiatrische, somatische en/of verslavingsproblemen en/of werkloosheid of het ontbreken van een zinvolle dagbesteding. In combinatie met sport kan de juiste zorg een positieve invloed hebben.

Gedragsinterventie voor mensen uit de maatschappelijke opvang.

Het Life Goals programma is een gedragsinterventie waarmee we mensen uit de maatschappelijke opvang willen activeren, zowel sociaal als fysiek. De interventie duurt 40 weken. Een groep bestaat uit 20 deelnemers. Gedurende 40 weken wordt gewerkt aan de volgende doelstellingen:

• Opdoen van nieuwe positieve contacten
  • Inzicht in eigen gedrag verkrijgen
  • Gezonder worden

Voor deelnemers betekent sporten een nieuwe vrijetijdsbesteding in een nieuwe sociale omgeving. Zo gaan we sociale isolatie tegen en wordt tevens gewerkt aan een gezondere levensstijl.

Aan de basis van het programma staat een maatschappelijk betrokken vereniging. In samenwerking met Life Goals Nederland gaat deze een coalitie smeden met verschillende zorgpartijen die geloven in de kracht van sport. Met deze coalitie dienen wij een aanvraag in bij de gemeente voor financiële ondersteuning. Sociale wijkteams zijn belangrijke partijen bij de implementatiefase van het programma.

Maatschappelijke Sportcoaches creëren een veilig sportklimaat.

Life Goals programma’s staan onder leiding van een Life Goals Maatschappelijke Sportcoach. Deze coach is opgeleid om trainingen te geven aan kwetsbare mensen. Zijn belangrijkste taak is het creëren van een veilige sportomgeving. Het is belangrijk dat deelnemers zich geaccepteerd voelen.

De sportcoach gebruikt een vaste en beproefde methodiek. Met Life Goals Sessies leert hij deelnemers beter inzicht te krijgen in hun eigen gedrag. Ook leren ze voor zichzelf doelen te stellen. Met de Life Goals Monitor brengt de coach de ontwikkeling van deelnemers nauwgezet in kaart. Tenslotte zorgt hij voor dat deelnemers meedoen aan Life Goals Festivals. Deelname aan die landelijke festivals zijn voor deelnemers een enorme stimulans.

De Life Goals Maatschappelijke Sportcoach heeft vooral oog voor de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Niet de sportprestaties staan voorop, maar de ontwikkeling die deelnemers door het sportprogramma doormaken.

Downloads en materialen.

Bent u geïnteresseerd in een samenwerking met Stichting Life Goals?

We hebben een aantal belangrijke documenten voor u op een rijtje gezet:

In welke gemeenten zijn wij actief?

Neem direct contact op met een Life Goals project in jouw regio.

Blijf op de hoogte en volg ons