Dutch Trainee Cup

FC Utrecht en Life Goals trappen af met uniek project voor werkloze jongeren

By 13 January 2016 No Comments

ZEIST, 13 januari – Je bent pas kansloos als je niet meer in jezelf gelooft en niet de kans grijpt die je wordt geboden. Met die gedachte zijn elf jongeren uit Utrecht en omgeving gisteren gestart met een uniek project bij FC Utrecht: de FC Utrecht Trainee Cup. Een project van negen maanden, waarin de deelnemers – voornamelijk werkloze jongeren met een veelal niet al te best verleden – worden klaargestoomd voor een werkzaam leven. Uniek aan het project is dat de jongeren een opleidingstraject volgen bij partners en sponsoren van FC Utrecht en er aan het eind van de rit ook een officieel certificaat voor ze klaarligt.

“Het is heel belangrijk dat we hiermee de jongeren uit hun isolement halen en in de maatschappij trekken”, zegt Monique Hage van het Actieplan Jeugdwerkloosheid van de gemeente Utrecht, een van de participerende partijen. “Motivatie is op zich niet zo maatgevend. Ik heb geleerd dat een ieniemienie vonkje genoeg is. Het is aan de trainers of begeleiders, in dit geval van FC Utrecht om dit vonkje te doen ontbranden en de jongeren het gevoel geven ‘ik kan het, hier word ik blij van’.

LifeGoals! Utrecht 12-01-2016-40

Gisteren zetten de elf jongeren die het project gaan doorlopen hun handtekening onder een contract met FC Utrecht op de plek waar alle nieuwe selectiespelers van de voetbalvereniging ook hun handtekening onder een contract zetten. Met een welgemeend ‘welkom bij de familie van FC Utrecht’, maakte ook algemeen directeur Wilco van Schaik van FC Utrecht duidelijk volledig achter het project te staan. “Met jullie hebben we de selectie uitgebreid en zoals we met de spelers ook een win-win-situatie creëren, doen we dat ook met jullie. Wij helpen de spelers beter te worden, waarmee zij de club helpen om te groeien. Wij geven jullie de kans om terug te keren in de maatschappij en vragen van jullie om de club te steunen door de verantwoordelijkheid te nemen er ook iets van te maken.”

De Trainee Cup is een door de Stichting Life Goals ontwikkeld project om werkloze jongeren via een sportclub weer op de rails te krijgen. Het project draait momenteel in 12 steden. Behalve maatschappelijke begeleiding, mentale ondersteuning en een opleidingstraject is sport een belangrijk onderdeel van het intensieve programma.

De deelnemers komen namens FC Utrecht uit op vier landelijke toernooien waar zij strijden tegen teams uit de andere deelnemende steden. ‘Winst is leuk maar het belangrijkste is dat de jongeren aan het eind van deze 9 maanden de juiste vaardigheden hebben ontwikkeld om een plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen,’ aldus Arne de Groote van Stichting Life Goals.