Homeless World CupIn de media

Damiën Hall kijkt uit naar WK

By 6 September 2015 No Comments

TELEGRAAF AMSTERDAM, 3 september – Dat hij aardig kan voetballen, is onmiskenbaar. Maar dat Damiën Hall ook nog voor het Nederlands team geselecteerd zou worden, dat deelneemt aan de Homeless World Cup (het WK voor dak- en thuislozen) in Amsterdam, had hij zelf niet kunnen bevroeden.

„Ik ben daar heel trots op”, glimlacht Hall. Zijn ogen glinsteren als hij in het oranje rondloopt tijdens een event dat als voorbereiding geldt op het WK dat zaterdag 12 september losbarst. „Ik ga van het WK genieten, dat is één ding wat zeker is”, laat hij weten. „Natuurlijk willen we op het Museumplein, waar dit WK wordt gehouden, goed presteren. Maar belangrijker is dat we met z’n allen veel plezier beleven en er volop van genieten.”

Hall was volledig verrast toen hij werd opgeroepen voor het Nederlands team. Hoewel de 27-jarige Amsterdammer al veel langer voetbalt – hij speelde onder meer in de jeugd van DWV en Buitenveldert – doet hij het ’voetballen op straat’ pas twee jaar. Hij laat zijn hoogstandjes zien voor Flevoland en is door de bondscoaches René van Rijswijk en Soufiane Touziani ontdekt.

„Zij hebben wat wedstrijden van ons bezocht. Uiteindelijk heeft teammanager Wessel Schaling mij gebeld om te zeggen dat ik bij de definitieve Oranjeselectie zit.”

Bondscoach Van Rijswijk liet eerder in deze krant weten dat de spelers en speelsters van Oranje een bepaalde achtergrond hadden. Zij hadden geen gemakkelijk verleden. Ook Hall had het niet eenvoudig. Op jeugdige leeftijd kwam hij er alleen voor te staan. Hij zwierf door een deel van het land en woonde in verschillende plaatsen. De stabiliteit in zijn leven is thans weer teruggekeerd. „De mensen die mij opvingen, zijn christenen, net als ik. Daar hecht ik veel waarde aan. Deze mensen zijn heel liefdevol.”

Hall werkt tegenwoordig als gastheer bij het Legers des Heils in Almere en doet het met genoegen. Bij Oranje wordt hij begeleid door Dionne Scholsberg. Zij is via het Leger des Heils in Amsterdam betrokken geraakt bij het Nederlands team. Dionne:„Ik ben het luisterend oor van Damiën en de andere spelers. Uiteindelijk probeer ik hen weer op weg te helpen zodat zij hun draai in de samenleving kunnen vinden.”

Hall: „Door sommigen worden wij beschouwd als een ploeg die het ver kan schoppen in het toernooi. Op zich hartstikke leuk. Maar mooier zou zijn als wij ons leven weer vorm kunnen geven. Dat zou voor ons de allerbelangrijkste prijs zijn.”