Homeless World CupIn de media

Boost voor het leven

By 11 August 2015 No Comments

TELEGRAAF, 2 augustus – Als winnaar uit de bus komen op de Homeless World Cup – het WK voetbal voor dak- en thuislozen – is natuurlijk prachtig, vooral als het in eigen land in de hoofdstad plaatsvindt. Maar jezelf doorontwikkelen als mens is eigenlijk nog mooier. Woorden die uit de mond komen van René van Rijswijk.

De oud-prof van RKC Waalwijk, NEC en Cambuur is al enige tijd actief in de voetbalwereld van dak- en thuislozen. Van Rijswijk fungeert op de dertiende editie van deze Homeless World Cup van 12 tot en met 19 september op het Museumplein als bondscoach van het Nederlands team. Hij ontfermt zich over de vrouwen; de bekende freestylevoetballer Soufiane Touzani buigt zich over de mannenploeg. „Dit WK moet iets geweldigs achterlaten voor onze spelers en speelsters. We zijn nu druk in voorbereiding en houden enkele trainingskampen in het land. We merken dat onze ploegen er heel erg naar toe leven”, laat Van Rijswijk weten.
Hij maakte het WK vorig jaar in Chili mee waar het een ongekend spektakel werd. De mannen werden achtste, de vrouwen zesde. In de kwartfinale verloren ’zijn’ vrouwen van de latere wereldkampioen Chili. Van Rijswijk: „Nu het in eigen land wordt gespeeld, zal het alleen maar nog leuker worden. Ik hoop dat er heel veel toeschouwers naar het Museumplein komen die ons gaan steunen.”
De voormalige betaald voetballer werkt met vrouwen die enigszins ’beschadigd’ zijn. Zo heeft hij in het verleden te maken gehad met vrouwen of liever gezegd meisjes die door loverboys misbruikt zijn. „Als je praat over dak- en thuislozen in een Nederlandse context, dan praat je over mensen die kwetsbaar zijn en in sommige gevallen afkomstig uit de verslavingszorg, ggz-instelling of Leger des Heils. Bij het selecteren van een zo sterk mogelijk Nederlands team kijken we niet alleen naar kwaliteit, maar ook of zij of hij in de ploeg past.”
Bij de mannen hebben 48 landen zich voor het evenement ingeschreven, bij de vrouwen zijn dat er 16. De loting die onlangs in de Amsterdam ArenA heeft plaatsgevonden, bracht volgens Van Rijswijk de Oranjemannen in een poule die mogelijkheden biedt. Datzelfde geldt voor de vrouwenploeg. „Maar als ik heel eerlijk ben, heeft Oranje bij de mannen een zeer goed team dat hoge ogen kan gooien. Bij de vrouwen moet alles goed vallen om hoog te kunnen eindigen.”
Hoewel de prestatie op dit WK belangrijk is, hanteert Van Rijswijk een andere gedachte die belangrijker is voor de Oranjevrouwen en -mannen: „We hopen dat dit toernooi een topbelevenis voor ze wordt. Een onvergetelijke ervaring. Dat ze met veel genoegen hierop terugkijken en het een ’boost’ geeft in hun leven zodat ze als mens weer vertrouwen krijgen. Ik denk dat dát de belangrijkste prestatie is.”

LifeGoals! loting WHC 2 aug_40

Coach René van Rijswijk (rechts) tijdens de loting in de Amsterdam ArenA. „Zo’n WK is voor die gasten een onvergetelijke ervaring.”

Homeless World Cup Amsterdam 2015
Stichting Life Goals is de trotse organisator van de Homeless World Cup 2015. In samenwerking met het Leger des Heils, Gemeente Amsterdam en sportmarketingbureau SportsGen wordt dit wereldkampioenschap straatvoetbal voor dak- en thuislozen en kwetsbare mannen en vrouwen gehouden van 12-19 september op het Museumplein in Amsterdam. Het acht dagen durende WK is in 2003 ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een multicultureel voetbalfestival met meer dan vijfhonderd deelnemers uit ruim vijftig landen. De Homeless World Cup is life changing. Het biedt dak- en thuislozen uit de hele wereld een kans op een beter bestaan.

Tekst: Benny Ruff
Foto: Lennaert Ruinen