Utrecht, 22 mei 2017 – Na veel denken, passen, meten en ontwikkelen is het dan zo ver: de Life Goals Monitor staat online!

Twee jaar geleden startte ik mijn avontuur bij Life Goals. Een theoretisch ingesteld broekie die net begon aan het werkende leven. Vanuit mijn tweejarige masteropleiding sportbeleid en sportmanagement had ik veel verschillende perspectieven meegekregen op het ‘sport als middel’ fenomeen. Deze perspectieven kwamen in de grote werkwereld vanaf dag 1 tot leven. Ik mocht beginnen bij Life Goals, een organisatie die sport inzet om kwetsbare mensen weer in hun kracht te zetten – vet!

De hobbelige weg
Toen ik startte werd er gewerkt met de monitor van KeDo. Die draaide net een jaar en gaf vooral antwoorden op vragen die beleidsmakers stelden. Steeds vaker wilden ze weten wat die programma’s nou opbrachten. Werkt het nou echt zo goed als jullie zeggen? Gerichte antwoorden waren moeilijk te geven.

Tot mijn takenpakket behoorde het in kaart brengen van deze resultaten. Arne, onze directeur, liet mij vol enthousiasme de monitor zien. Een programma waarmee we eenvoudig en gebruiksvriendelijk – dachten wij –  de resultaten in kaart konden brengen. De monitor ging online en de begeleiders en coaches van de programma’s werden op de hoogte gebracht. Het zou niet lang meer duren voordat alles duidelijk zou worden.

Niet dus – tot onze grote verbazing werd de monitor amper gebruikt. Het gat tussen de uitvoering en de beleidsvragen bleek te groot. Het kostte veel tijd om de resultaten in te voeren. Die tijd hadden onze coaches en begeleiders simpelweg niet.

Het moest anders, beter, makkelijker, leuker, gebruiksvriendelijker. Het gat tussen de vragen van beleidsmakers en uitvoerders moest worden gedicht.  In mijn ogen was er maar één oplossing: een nieuwe monitor. Als broekie stapte ik samen met collega Wes naar de grote baas: “Het werkt niet”.

“WAT??”

Het duurde even, maar al snel hadden we hem overtuigd. We hadden een monitor nodig die gericht was op de trainer.

Life Goals Monitor 2.0
Na een lange tijd van informeren, brainstormen en overleggen met onze bouwers en trainers gingen de bouwers aan de slag. Nu, na 2 jaar, kan ik EINDELIJK met overtuiging zeggen: hij is af! De monitor staat online! Een monitor die gebruiksvriendelijk, flexibel, laagdrempelig en vooral leuk is om te gebruiken! Maar waarom is het nou handig zo’n monitor? Wat hebben we eraan?

Werkt het wel wat ik doe?
Onze Maatschappelijke Sportcoaches staan wekelijks meerdere dagen op het veld. Hun grootste uitdaging is om de doelgroep bij te staan in hun persoonlijke ontwikkeling. Dit doen zij op gevoel. Ze zien vooruitgang, maar de vinger leggen op wat deze vooruitgang precies is, blijft moeilijk. Met de nieuwe monitor wordt inzichtelijk op welk punt de deelnemer zich heeft ontwikkeld. Persoonlijke ontwikkeling wordt zo heel concreet. Dat maakt bijsturen of gericht aandacht geven veel gemakkelijker. De coach weet wat daadwerkelijk werkt (en wat niet). Zo kan hij op basis van de beschikbare informatie de training en zijn eigen aanpak verbeteren. De nieuwe Life Goals Monitor is dus met een ander doel gemaakt, hij is gericht op de coach. Er kan makkelijk via de site ingelogd worden en direct gescoord worden. Doordat het een mobiele versie is kan hij eenvoudig naast het veld gebruikt worden en heeft de coach meteen inzichtelijk wat de ontwikkeling en aanwezigheid is van zijn spelers tijdens de trainingen. Hiernaast kunnen deelnemers ook feedback geven over de trainingen zodat de coach weet hoe zijn trainingen ervaren worden. Ten slotte kan de coach zelf specifieke domeinen toevoegen. Bijvoorbeeld wanneer hij wilt weten hoe deelnemers zich technisch ontwikkelen of wanneer hij wilt weten hoe de deelnemers scoren op hun vrijwilligerswerk. Zo kan hij het systeem aan de lokale vraag aanpassen.

Het persoonlijke gesprek
Met de monitor wordt de ontwikkeling van deelnemers grafisch inzichtelijk. Via overzichtelijke grafieken kan de coach direct en eenvoudig inzien hoe het team en zijn individuele spelers zich ontwikkelen. De informatie kan hij gebruiken in gesprekken met zijn spelers. Zo worden zij actief betrokken bij hun eigen proces en zijn zij zelf ook onderdeel van hun eigen persoonlijke ontwikkeling.

De legitimering
“Oké terug naar de beleidsvragen”. We zitten bij de gemeente aan tafel en krijgen weer de gebruikelijke vragen op ons afgevuurd: Werkt het wel? Wat zijn jullie resultaten? Waarom zouden we in jullie investeren? “Nou dat zal ik jullie precies laten zien” En ik haal de monitor tevoorschijn.

Wij zijn niet alleen.
Bij Life Goals kunnen we nu de resultaten van onze programma’s heel concreet maken. Wij weten dat er nog talloze andere organisaties zijn die legitimering een ingewikkeld onderwerp vinden. Wij weten hoe lastig het kan zijn, daarom stellen wij onze kennis en ervaring graag ter beschikking. Onze monitor is flexibel en kan op maat gemaakt worden. Daarom kunnen wij andere organisaties ondersteunen zodat deze app voor hen ook kan inspelen op de gewenste vraag. Mijn avontuur bij Life Goals is nog lang niet afgelopen!