Utrecht, 10 oktober 2019 – Stichting Life Goals Nederland heeft een nieuwe aanwinst! Claudia Takman, master student aan de Universiteit van Utrecht, is toegevoegd aan het team. Tijdens haar twee jaar durende meewerkstage gaat ze de Life Goals Programma’s ondersteunen bij diverse vraagstukken. Claudia is een sporter in hart en nieren en voelt een grote verbondenheid met het fenomeen “sport als middel”. In haar blog stelt ze zich voor, vertelt ze over haar doelen en verklaart ze haar keuze voor Stichting Life Goals Nederland.

Onderweg in de trein naar mijn eerste Life Goals Festival vraag ik mezelf af hoe de aankomende twee jaar gaan worden. Wat wil ik gaan bereiken? Waar wil ik aan bij hebben gedragen? Hoe sta ik na deze twee jaar in het leven? En wat kan ik zo meteen al verwachten op mijn eerste echte Life Goals Festival? Ik heb er zin in, maar ik vind het ook spannend.

Tijdens mijn stage bij Vitesse Betrokken, de maatschappelijke tak van Vitesse Arnhem, ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het fenomeen ‘sport als middel’. De focus binnen deze projecten lag op kinderen in wijken met een lage sociaaleconomische status. Voor veel van hen was het niet vanzelfsprekend om te sporten door financiële- of sociale barrières. De ontwikkeling van het kind stond centraal binnen de projecten. Er werd gewerkt aan communicatievaardigheden, doorzettingsvermogen, onderlinge samenwerking en FairPlay. Allemaal factoren die net zoals in de sport, gelden in het dagelijkse leven. Maar waar de meeste focus op lag was het plezier hebben in sporten. De vreugde en het plezier dat sport met zich mee brengt mag geen enkel mens onthouden worden.

Claudia Takman

Claudia in actie op Life Goals Festival Leiden

Zelf heb ik als kind het voorrecht gehad om de sport te beoefenen die ik wilde beoefenen. Van jongs af aan heb ik geturnd en rond mijn tiende levensjaar heb ik de switch gemaakt naar voetbal. Een sport waar ik momenteel nog steeds actief in ben. Sport is voor mij altijd een enorme uitlaatklep geweest. Het geeft me zelfvertrouwen en energie. Het is voor mij een plek van samenkomst en gezelligheid, een plek waar je een band opbouwt met elkaar, en een plek waar ik me veilig voel.

“Sport kan van onschatbare waarde zijn”
Na de leerzame stageperiode bij Vitesse Betrokken ben ik vastberaden om mij verder te ontwikkelen in de wereld van sport. Als onderdeel van de Master Sportbeleid en Sportmanagement aan de Universiteit van Utrecht ben ik vier weken geleden gestart met mijn stage bij Stichting Life Goals Nederland. Een vast onderdeel binnen de studie, maar een meer dan welkome toevoeging.

Mijn keuze voor Stichting Life Goals Nederland was snel gemaakt. Het trok mij aan dat deze organisatie sport als middel inzet om sociale doelen bij kwetsbare doelgroepen te bewerkstelligen. Veel van de doelgroepen die Stichting Life Goals Nederland bereikt hebben geen toegang tot het reguliere sportaanbod. Terwijl sport juist voor deze doelgroepen van onschatbare waarde kan zijn. Tijdens mijn stage ga ik samen met mijn collega Shahira van der Zon aan de slag om de Life Goals Programma’s te ondersteunen bij diverse vraagstukken. Uiteenlopend van financiering tot het uitbreiden van lokale coalities. Maar ook bij de monitoring en het aansturen van de sportprogramma’s zal ik een rol spelen. Een allround functie waar ik vast en zeker veel van ga leren.

Claudia Takman

Claudia tijdens Life Goals Festival Leiden

Welkom bij de club
De komende twee jaar ben ik vastberaden om bij te dragen aan de doelstellingen van Stichting Life Goals Nederland. Er zijn veel nieuwe mensen die ik zal leren kennen. Allemaal mensen met een gedeelde visie: kwetsbare doelgroepen in beweging brengen door middel van sport. Hoewel mijn reis pas net is begonnen, weet ik dat het een hele interessante gaat worden. Waar het eindstation zal zijn, en hoe dit bereikt gaat worden, zullen we over 2 jaar weten. Eerst maar eens uitstappen op station Leiden Centraal om mijn eerste Life Goals Festival bij te wonen. Ik kijk er naar uit om onderdeel te zijn van deze mooie club!

Benieuwd hoe Stichting Life Goals Nederland werkt? Klik dan hier.

Contact opnemen met Claudia?
Email: claudia.takman@stichtinglifegoals.nl