Zeist, 12 februari 2019 – Life Goals Zeist is officieel onderdeel van de Life Goals beweging. Bij Slimani Gym, een van de samenwerkingspartners, vond op maandag 11 februari 2019 de officiële kick-off plaats in het bijzijn van partners, deelnemers en wethouder Sport Sander Jansen.

Life Goals Zeist is een samenwerkingsverband tussen Sportief Zeist, De Tussenvoorziening Zeist en Slimani Gym. Samen met de partijen Kwintes, De Loods zorg, de Kringloop, de Vrijwilligerscentrale, Regionale Sociale Dienst, Stichting Tolerance, Sociaal team Zeist en de Gemeente Zeist streven zij naar een lokale sportinfrastructuur die voor iedereen toegankelijk is.

Momenteel bestaat het sportaanbod uit twee vaste sportmomenten in de week waar diverse deelnemers vanuit partnerorganisaties aan deelnemen. Op maandag staat de kickboksles van Hakim op het programma. Zo ook op deze maandag, voorafgaand aan de kick-off.

Sporten op eigen niveau
Tijdens de inloop van de kick-off is er al veel roering in de gym van Slimani. Veertien deelnemers zijn bezig met hun wekelijkse kick-boks training. Een gemêleerde groep met allemaal zo hun ervaringen in het leven. Maatschappelijke Sportcoach Hakim heeft doorgaans de leiding over het sportmoment. “Tijdens mijn lessen kan iedereen werken aan zijn persoonlijke doelen. Deze bepalen zij zelf en vul ik niet voor ze in. Vanuit deze veilige omgeving kan iedereen sporten op zijn eigen niveau en zo blijf het voor elke sporter leuk.”

Dat iedereen het leuk heeft is voor Hakim het meest belangrijke, geeft hij aan. “Plezier staat boven alles tijdens de sportmomenten van Life Goals Zeist. Wanneer mensen plezier hebben blijven ze terugkomen en ervaren ze het sportmoment als prettig. Vanuit daar kan je gezamenlijk gaan werken aan persoonlijke groei”. Hakim gelooft in de kracht van sport en ziet dit ook terug binnen het Life Goals Programma. “Ik vind het prachtig om te zien hoe mensen opbloeien door de sportmomenten. Je ziet mensen echt groeien en zelfverzekerder de deur uitstappen.”

Deelnemers aan het woord
Om de kracht van Life Goals Zeist te onderstrepen vertelden diverse deelnemers tijdens de kick-off wat de sportmomenten voor hen betekenen. Monique is er hier één van en is in contact gekomen met Life Goals Zeist door een doorverwijzing vanuit het Sociaal team Zeist. “Het is gewoon lekker om op mijn eigen niveau te kunnen sporten en lekker fit te blijven”, laat Monqiue weten. “Waar ik eerst nooit de trap zou kunnen nemen om naar mijn appartementje op de achtste verdieping te lopen, kan ik dit nu wel. Dat voelt zo goed.”

Voor deelnemer Muktar is het sociale aspect net zo belangrijk als het werken aan zijn gezondheid. Na een gedwongen vertrek uit Engeland moest hij in Nederland weer een nieuw bestaan opbouwen. “Toen ik in Nederland kwam had ik hier geen familie en vrienden wonen. Ik kende niemand”, verteld Muktar. “Mijn begeleider bij de Tussenvoorziening, Michael, nam mij mee naar het sportmoment van Life Goals Zeist. Dat deed me zo goed dat ik nu elke week ga. Door het sporten heb ik al diverse nieuwe contacten opgedaan”. Het gaat goed met Muktar. Naast dat hij nu elke week sport is hij ook twee dagen bij samenwerkingspartner De Kringloop te vinden waar hij vrijwilligerswerk doet.

Life Goals Zeist

Deelnemer Muktar aan het woord tijdens de kick-off van Life Goals Zeist.

Bestuurlijk draagvlak
De aanwezige wethouder Sport, Sander Jansen, is onder de indruk van de verhalen van de deelnemers van Life Goals Zeist. “Ik hoop dat er nog veel meer Muktar’s aansluiten bij het sportprogramma van Life Goals Zeist. Muktar is een voorbeeld voor velen en laat zien wat sport kan betekenen in de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers. Het laat zien dat sport ook kan bijdragen op het domein van zorg.”

Life Goals Zeist

Wethouder sport, Sander Jansen, spreekt de aanwezigen toe tijdens de kick-off van Life Goals Zeist.

Ook medecoördinator van Life Goals Zeist ziet dat het Life Goals Programma zijn vruchten begint af te werpen. “Het is mooi om te zien hoe de deelnemers uitkijken naar hun wekelijkse sportmoment. Vanuit mijn rol als zorg begeleider zie ik dat sport dat steuntje kan zijn voor veel mensen aan de rand van de samenleving. Ze leren weer doorzetten, doen sociale contacten op en staan positiever in het leven. De persoonlijke groei is waar we het uiteindelijk voor doen.”

Aan ambitie en enthousiasme geen gebrek. Life Goals Zeist staat aan de start van een mooie toekomst.

Stichting Life Goals Nederland wordt financieel ondersteund door: VriendenLoterij, Leger des Heils, Rabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.