Bergen op Zoom, 21 september 2018 – Vrijdag 21 september stond de tweede cursusdag tot Maatschappelijke Sportcoach op het programma in Bergen op Zoom. De cursisten zijn over de helft. Er volgen nog twee dagen waarin de aankomende sportcoaches wordt bijgebracht hoe ze sport als middel het beste kunnen gebruiken voor onze doelgroep.

De Maatschappelijke Sportcoaches zijn bepalend in het succes van de Life Goals Programma’s. Zij hebben het meeste contact met de deelnemers en kunnen het beste inzien waar zij behoefte aan hebben. Cursusgevers Marcus-Jan Schiere en Shahira van der Zon zorgen er in Bergen op Zoom voor dat er weer zes cursisten worden klaargestoomd om de kracht van sport over te brengen. Bergen op Zoom is één van de nieuwe steden met een Life Goals Programma. In samenwerking met de F!TFabriek gaat Life Goals Nederland hier werken aan structureel sportaanbod voor kwetsbare doelgroepen.

De kracht van sport
“Ik vind het heel mooi om de kracht van sport over te brengen op ander mensen. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.” aldus Anja, cursist in Bergen op Zoom. Dat is precies wat de cursisten leren binnen de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach, waar het winnen van geluk voorop staat en niet het winnen van een wedstrijd. Want wat zijn drie punten nou waard wanneer de lach op het gezicht ontbreekt?

Bij de Life Goals Programma’s staat de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers voorop. Dat is waar het om draait, de lach op het gezicht, een moment zonder zorgen, voelen dat je erbij hoort. “Ik kan persoonlijk mijn energie kwijt in sport. Het is de perfecte afleiding voor mij. Dat wil ik graag overbrengen op de mensen waarmee ik werk.” zo zegt Nasr, werkzaam in de maatschappelijke opvang bij WijZijn Traverse Groep in Bergen op Zoom.

Monitoring voor inzicht in persoonlijke ontwikkeling
Tijdens de tweede cursusdag staat monitoring centraal. “Sport kan de verandering zijn. Life Goals Nederland faciliteert in die verandering. Het is mooi om daar onderdeel van uit te maken.” aldus cursist David. Om die verandering zichtbaar te maken vullen de coaches na elke training een korte evaluatie per deelnemer in. Dit wordt gedaan in de door Life Goals Nederland ontwikkelde Life Goals Monitor. Van elke deelnemer wordt het zo inzichtelijk of hij een positieve ontwikkeling doormaakt. Op diverse domeinen wordt gemeten, waaronder: zelfvertrouwen, gezondheid, communicatie, doorzettingsvermogen en samenwerken.

Naast monitoring staat op de tweede cursusdag ook het praktijkonderdeel centraal. De cursisten hebben ieder een sportoefening voorbereid en geven deze aan elkaar. “Hele leuke- en goede kickboks oefening, Veronique.” zegt Marcus-Jan. “Denk wel aan je materiaalkeuze. De doelgroep kan snel prikkelbaar zijn en gevoelig zijn voor lichamelijk contact. Gebruik de volgende keer bijvoorbeeld stootkussens of boksballen om deze prikkelingen te voorkomen.” Tijdens het praktijkonderdeel komen deze kleine, maar belangrijke details bij het geven van een sportoefening aan een kwetsbare doelgroep het beste naar voren.

Praktijkonderdeel van de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach in Bergen op Zoom.

Nog twee cursusdagen te gaan en Bergen op Zoom is zes Maatschappelijke Sportcoaches rijker. Zes individuen die ieder geloven in de kracht van sport en in staat zijn om de juiste omstandigheden te creëren voor ieder individu om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken.

Wil je meer informatie over de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach? Klik dan hier.

Stichting Life Goals Nederland wordt financieel ondersteund door: VriendenLoterij, Leger des Heils, Rabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.