Utrecht, 13 september 2018 – Jermain is 34 lentes jong en is één van de hoofdrolspelers in de documentaire ‘Buitenspelers: over scoren en op je bek gaan’In de documentaire vertelt Jermain open en eerlijk over zijn moeilijke periode toen hij in het Kralingse bos sliep. Inmiddels ligt dat ver achter hem.

Jermain heeft net zijn diploma gehaald, een mbo basisberoepsopleiding waarmee hij in de horeca en in hotels aan de slag kan. “Ja, daar moest ik bijna 35 voor worden, daar moest ik heel veel voor meemaken, maar nu heb ik ‘m mooi wel!”

Jermain zegt het met gepaste trots en een brede glimlach op zijn gezicht, want hij komt van ver. In ‘Buitenspelers’ vertelt hij over de moeilijkste tijd van zijn leven, de periode dat hij in zijn tentje in het Kralingse Bos bivakkeerde. “Op dat moment heb ik het allemaal laten gaan: mijn huis, mijn werk, eigenlijk mijn hele leven. Dan kom je op een gegeven moment in een tent in het bos terecht.”

Jermain - Buitenspelers

Jermain op Life Goals Festival Amsterdam 2018

Kracht en vertrouwen
“Achteraf prijs ik mezelf gelukkig dat er mensen waren die zich om mij bekommerden. Voor mezelf maakte het niet meer uit, maar ik wilde die mensen niet in de steek laten. Zoveel verantwoordelijkheidsgevoel had ik nog net wel. Zo ben ik langzaam uit het dal gekrabbeld.”

Toen Jermain in 2017 te horen kreeg dat hij mee mocht naar Oslo, waar de Homeless World Cup werd gespeeld, had hij de Kralingse periode al een tijd achter zich. “Toen was ik mentaal weer sterker, toen was ik minder hulpbehoevend. Oslo kwam op het juiste moment.”

De periode in Oslo heeft hem kracht en vertrouwen in zichzelf gegeven. “Ik zat in een goede flow. Voordat we naar Noorwegen gingen, was ik met een opleiding begonnen. Een afgeronde opleiding biedt perspectief. Nu werk ik drie dagen in het kader van dagbesteding bij het Leger des Heils en één dag als vrijwilliger bij een ontmoetingscentrum, maar nu met het diploma op zak ga ik op zoek naar een vaste baan. Dat is weer een stap vooruit.”

Jermain tijdens Homeless World Cup training weekend 2018

Documentaire Buitenspelers
In de documentaire ‘Buitenspelers’ strijden zestien Nederlandse mannen en vrouwen om de Homeless World Cup, het wereldkampioenschap straatvoetbal voor (ex-)dak- en thuislozen. De meesten van hen wonen of werken bij het Leger des Heils en sporten bij een Life Goals Programma. Onder begeleiding van Stichting Life Goals Nederland strijden ze in Oslo om de beker.

De documentaire is een verhaal over liefde voor sport en de weg naar herstel van straatvoetballers uit de maatschappelijke opvang.

‘Buitenspelers’ wordt op 2 oktober 2018 voor het eerst vertoond in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Graag nodigen wij u uit voor deze feestelijke gelegenheid. Er zijn nog enkele tickets over.

Voor het reserveren van een (gratis) ticket, klik dan hier.