Leeuwarden, 15 mei 2018 – Tien jaar geleden kwam Omari (38) als vluchteling uit het door oorlog verscheurde Burundi naar Nederland. Na een rondgang langs verschillende asielzoekerscentra in het hele land kwam hij in Leeuwarden terecht. Zaterdag neemt hij met het team uit de Friese hoofdstad deel aan het Nationaal Street Festival Leeuwarden.

Wat voetbal voor Omari betekent, luidde de vraag. Omari hoeft niet lang na te denken. “Veel, héél veel. Ik heb geen familie hier, geen vrouw, ook geen werk. Voetbal is mijn werk, mijn familie, alles bij elkaar.”

‘Voetbal is gezellig’
Vier keer per week trapt Omari tegen een bal. Op dinsdagmiddag bij LAC Frisia 1883, op dinsdag- en donderdagavond bij SC Flamingo. Bij die laatste club speelt hij met het tweede veldteam ook wedstrijden. “Van voetbal word ik blij. Toen ik naar Leeuwarden kwam, kende ik niemand. Via het voetbal heb ik vrienden gekregen. We drinken samen, praten met elkaar en gaan dan samen voetballen. Dat schept een band. Voetbal is gezellig.”

Hij kijkt uit naar het Nationaal Street Festival Leeuwarden dat zaterdag 19 mei plaatsvindt op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. Aan het festival nemen zo’n veertig teams uit de maatschappelijke opvang uit heel Nederland deel. Naast de tweede ronde van de landelijke straatvoetbalcompetitie kunnen deelnemers en bezoekers aan diverse gratis activiteiten deelnemen, zoals: graffiti-, breakdance – en beatboxworkshops, diverse voetbalactiviteiten, Life Goals Sessies en kan de Oldehove worden beklommen.

Als je maar plezier hebt
Omari kijkt er in ieder geval naar uit. “Ja, het wordt geweldig. Zoveel mensen die naar Leeuwarden komen, dat is toch mooi!? Ik houd van mensen, van voetbal en van lekker weer. De mensen komen, er wordt gevoetbald en hopelijk is het ook mooi weer. Mooier kan voor mij niet.”

Zelf maakt hij zich wel een beetje zorgen over zijn team. “We kunnen aardig voetballen, maar ik heb ook gezien hoe het team uit Amsterdam speelt. Dat gaat echt van tik-tik-tik-goal. Zij hebben jongens uit Eritrea die echt goed voetballen. Zo goed zijn wij niet. Maar goed, als je maar plezier hebt. Daar gaat het om.”

Nationaal Street Festival Leeuwarden

Omari tijdens Life Goals Festival Eindhoven 2016.

Meer weten over Nationaal Street Festival Leeuwarden? Of wil je op de hoogte blijven van relevante updates? Zie dan de evenementpagina op Facebook.

Voor het Nationaal Street Festival Leeuwarden werkt Life Goals Nederland samen met: Gemeente Leeuwarden, Sportwijk Nijlân, bv SPORT, Sport Fryslân, Leger des Heils W&G Noord, Leeuwarder Collectief, Resto Hartig, LAC Frisia 1883 en Zienn.

Join the discussion One Comment

• Ali Mayrane says:

Zou graag aansluiten als vrijwilliger en mogelijk als stagiair ben vanaf februari student van Friesland College, leeuwarden.