Utrecht, 19 december 2017 – Life Goals Nederland eigen directeur blikt in het laatste blog van 2017 terug op een bewogen 2017 en kijkt een klein beetje vooruit naar 2018.

“Sport verbroedert, verdriet nog meer”

Wow, weer een jaar voorbij. Een jaar met vele prachtige maar helaas ook tragische gebeurtenissen. Om te beginnen de beëdiging van Trump – ik laat het aan jullie te beoordelen binnen welke categorie deze gebeurtenis valt. Ik denk ook aan de vele tragische en zinloze aanslagen die werden gepleegd. En ik denk aan Ajax speler Abdelhak Nouri.

Het tragische is dat het er zoveel tragische momenten waren dat je diep in je geheugen moet graven om ze naar boven te halen. De keerzijde is dat het juist vaak deze tragische momenten zijn die mensen bij elkaar brengen. Clubs in binnen- en buitenland droegen StayStrongAppie– shirts op de velden. Sport verbroedert, maar verdriet nog meer – ook de spelers van Feyenoord stonden stil bij de Ajax-speler.

Tragische gebeurtenissen laten de tijd stilstaan, hartverwarmende reacties op die gebeurtenissen zorgen ervoor dat je toch weer de kracht en energie vindt om door te gaan. In hetzelfde Amsterdam overleed Eberhard van der Laan, beschermheer van de daklozen en de man die de Homeless World Cup in 2015 naar de hoofdstad haalde. Amsterdam treurde bij zijn dood, bij Life Goals Nederland huilden we met de stad mee.

De sportmannen en –vrouwen van het jaar
Op het moment dat ik dit schrijf, wordt ’s avonds het jaarlijkse sportgala uitgezonden. In de header zag ik al wat mooie momenten voorbijkomen. Wie er vanavond met de prijzen naar huis gaat, maakt me eigenlijk niet zoveel uit. De prestaties van een schaatser, wielrenner en een autocoureur of een atleet laten zich maar moeilijk met elkaar vergelijken. Zeker is dat al die sporters zich tot het uiterste hebben ingespannen om in de prijzen te vallen. Anders win je geen Giro D’Italia of Grand Prix van Mexico. En anders word je geen Europees kampioen, zoals de Oranje-vrouwen zo fraai werden.

Voor mij persoonlijk telt niet alleen wat er op de mondiale velden gebeurt. Dichterbij huis gebeuren ook hele mooie dingen. Bij de sportverenigingen, zorginstellingen en andere organisaties waar wekelijks mensen sporten die in hun leven een moeilijke tijd hebben gehad, maar nu gemotiveerd aan zichzelf werken. Ik heb het over de deelnemers aan de Life Goals Programma’s. Voor mij zijn zij de sportmannen en –vrouwen van het jaar!

Life Goals Selecties 2017.

Meer programma’s starten
In het afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet om meer Life Goals Programma’s te starten en zo meer deelnemers te kunnen laten sporten. Onze maatschappelijke sportprogramma’s draaien nu in 11 gemeenten, in 6 andere gemeenten zijn de voorbereidingen vergevorderd en met 12 gemeenten worden gesprekken gevoerd. Overigens worden daarnaast in tal van steden onder de vlag van de Dutch Street Cup ook programma’s uitgevoerd.

Het is mijn rotsvaste overtuiging dat Life Goals Programma’s de komende jaren in vele nieuwe steden aangeboden gaan worden. Zeker met de gemeenteraadsverkiezingen voor de boeg komend jaar verwacht ik veel animo voor sport in het sociaal domein. Voor iedereen die geïnteresseerd is: schroom niet te bellen. Onze organisatie is er klaar voor om in nog meer gemeenten aan de slag te gaan.

Een fantastisch 2018
Namens het voltallige team – de vaste ploeg, de Life Goals Coördinatoren, alle Life Goals Maatschappelijke Coaches die wekelijks met deelnemers in de weer zijn en al die anderen die bij de beweging betrokken zijn – wil ik iedereen bedanken voor zijn steun en inzet. Speciale dank gaat uit naar het Leger des Heils, de Rabobank Foundation, de Zorg van de Zaak Foundation en de Adessium Foundation – de financiers die in ons geloven. Ik wens iedereen een fijne kerst en een fantastisch 2018.