Maastricht, 6 december 2017 – Net als de deelnemers aan de sportprogramma’s in Maastricht waarvoor hij verantwoordelijk is, is Raoul Reintjens gegroeid. In november reisde hij, na het winnen van de Life Goals FairPlay prijs, af naar Manchester voor de jaarlijkse FairPlay reis. In blog 11 heeft hij het over zijn rol als Maatschappelijke Sportcoach en coördinator, de waarde van sport als middel en zijn band met Life Goals Nederland.

“Ik zag het zelfvertrouwen groeien bij spelers”

Iets langer dan vier jaar geleden begon ik als vervangend begeleider van het voetbalteam van het Leger des Heils Maastricht. Ik kreeg op een maandagmiddag de vraag van mijn leidinggevende of ik die avond mee kon gaan als begeleider van het voetbalteam. Ik wist toen nog niet dat dit bestond, maar als voetbalman kon hier ik geen nee tegen zeggen. Mijn rol bestond toen uit het chaufferen van de spelers en ervoor zorgen dat ze op tijd op het veld stonden, zodat de training kon beginnen.

Evolutie van mijn eigen rol
Sindsdien is mijn rol enorm geëvolueerd. Ik ben gegroeid naar de rol van buurtsportcoach/Maatschappelijke Sportcoach en coördinator van het sportprogramma vanuit de samenwerking tussen het Leger des Heils en Maastricht Sport voor de doelgroep ‘mensen aan de rand van de samenleving’ in Maastricht. Daaronder vallen nog steeds de twee teams uit Maastricht, waar ik nog steeds nauw bij betrokken ben. Iedere maandag verzorg ik, met behulp van de door Life Goals opgeleide Maatschappelijke Sportcoaches, de voetbaltraining voor 15 tot 20 enthousiaste deelnemers.

Tijdens deze trainingen staat niet het leren van voetballen centraal, we hebben ervoor gekozen om niet te coachen op techniek. We kijken juist naar de menselijke kwaliteiten van iemand en proberen gedragsverandering te bewerkstelligen tijdens de trainingen. Respect voor elkaar, voor elkaars kwaliteiten, maar juist ook voor elkaars aandachtspunten. We proberen om het teamgevoel te vergroten en normen en waarden aan te brengen die de deelnemers in het dagelijks leven ook tegenkomen. Om te gaan met teleurstelling en het gevoel geven dat ze wel iets kunnen. We zien sport dan ook als middel om andere doelen te bereiken. Ons uitgangspunt voor de Life Goals Festivals is dan ook: FairPlay! En juist dat heeft onze teams al meerdere complimenten en prijzen opgeleverd en de daarmee samenhangende FairPlay reizen. Het is mooi om te zien dat Stichting Life Goals Nederland ook het werk ziet dat we investeren in de teams.

FairPlay Winnaars 2017 Maastricht

Team Maastricht na het behalen van de titel FairPlay winnaar 2017 op Life Goals Festival Amsterdam.

Ervaringsdeskundigen als Maatschappelijke Sportcoaches
Binnen het sportprogramma ‘Samen Sportief’ in Maastricht is een aantal door Life Goals opgeleide Maatschappelijke Sportcoaches werkzaam. Zij begeleiden deelnemers tijdens de verschillende activiteiten, maar geven ook uitvoering aan verschillende sportlessen. Als coach is het belangrijk dat je je kunt verplaatsen in de belevingswereld van de deelnemer. Daarom werken we in Maastricht met ervaringsdeskundige Maatschappelijke Sportcoaches. Dit zijn mensen die zorg hebben ontvangen, of nog steeds ontvangen en de kracht van sport in hun herstel hebben ervaren. Zij kunnen hun eigen ervaringen delen met de deelnemers en zich goed in de belevingswereld van de deelnemer verplaatsen. De ervaringsdeskundige Maatschappelijke Sportcoaches zijn de mooiste voorbeelden van het effect van sport als middel. De sportcoaches zijn nu werkzaam als vrijwilliger binnen het Leger des Heils. Ze zijn erg leergierig en willen zich ontwikkelen.

Op uitnodiging van Life Goals Nederland hebben een sportcoach en ik een coachingscursus van de Ruud van Nistelrooij Foundation gevolgd. Dit was een zeer positieve- en leerzame ervaring. Daar is duidelijk geworden dat je als coach nooit uitgeleerd bent. Mooi om te zien is dat de Ruud van Nistelrooij Foundation juist gericht is op het coachen op menselijk vlak. Dat sluit mooi aan bij de manier waarop ik wil coachen en dit probeer ik ook over te dragen op de ervaringsdeskundige sportcoaches. Het is veel belangrijker dat een deelnemer ervaart dat hij toch contact kan maken met anderen, dan dat hij een bal met links in de kruising schiet. Of dat een deelnemer merkt dat hij toch doorzettingsvermogen heeft, in plaats van de bal op doel te koppen.

Hoe om te gaan met cultuurverschillen?
Tijdens een internationale reis komt dit helemaal naar boven, daar ligt de nadruk op persoonlijke ontwikkeling. In november zijn we met het Maastrichtse team die de FairPlay Cup 2017 op Life Goals Festival Amsterdam in ontvangst nam afgereisd naar Manchester. Daar liepen ze tegen een aantal uitdagingen aan, bijvoorbeeld: hoe om te gaan met cultuurverschillen? Op zo’n internationaal event spreekt iedereen een andere taal. Onze deelnemers werden gedwongen om contact te maken met anderen. Tijdens deze reis zag ik ze groeien. Ik zag spelers die voor het eerst in een vliegtuig zaten en zo hun angst overwonnen. Ik zag het zelfvertrouwen groeien bij spelers om te praten met mensen uit Portugal. Ik zag het teamgevoel groeien bij onze spelers die helemaal uit hun dak gingen omdat een minder technische speler een doelpunt maakte, maar vooral zag ik plezier en lachende gezichten. Tijdens het sporten worden problemen vergeten en worden mooie en fijne momenten beleefd en gecreëerd. Sport is het middel bij uitstek om positieve momenten voor onze mensen te bieden!

Team Maastricht Manchester

Team Maastricht tijdens de FairPlay reis naar Manchester. (Raoul, eerste van linksboven)

Benieuwd wat voor een activiteiten er op het programma stonden tijdens de FairPlay reis en de ervaringen? Klik dan hier voor het sfeerverslag.