Oslo, 5 september 2017 – De spelers van de Nederlandse teams voelen zich thuis op de Homeless World Cup in Oslo. Waar de dames ook gaan, daar gaat hun muziekbox. “Voordat je ze ziet, hoor je ze.”

Het zonnetje schijnt op Rådhusplassen, het grote plein tussen het stadhuis en de Oslo Fjord, waar de Homeless World Cup dit jaar wordt georganiseerd. Echt warm is het niet, maar met een graad of 19 is het prima voetbalweer in de Noorse hoofdstad.

Terwijl de Nederlandse dames een oefenwedstrijd tegen het Hongaarse team spelen, geeft Ihsan (27 jaar) een interview. Hij is onder de indruk van Oslo. “We hebben een paar dagen geleden een boottocht gemaakt. Het landschap, het water, de bergen, prachtig allemaal. En de mensen zijn aardig en rustig hier, dat bevalt me wel. Rustiger dan bij ons thuis.” ’s Ochtends zitten er nog niet zo veel mensen op de tribune, in de loop van de middag loopt het Homeless World Cup terrein aardig vol.

Homeless World Cup Oslo

Ihsan tijdens zijn interview op de Homeless World Cup Oslo.

Persoonlijke doelen en plezier
Ihsan komt uit het oosten van Turkije en woont al bijna 9 jaar in Maastricht. Zoals alle spelers van het Nederlandse team stelde hij persoonlijke doelen op voor Oslo. “Ik wilde vooral beter communiceren met anderen”, zegt Ihsan. “Met mensen die ik nog niet kende. Dat ging in het begin heel moeizaam, want je komt in een nieuwe groep terecht. Maar de laatste dagen gaat het soepeler.”

Naarmate het toernooi vordert, worden de tegenstanders sterker. “We hebben de laatste 3 wedstrijden verloren, maar de sfeer is prima. Gelukkig hebben we vooraf afspraken gemaakt hoe we met tegenslag zouden omgaan. We zijn hier om plezier te hebben en onze doelstellingen te behalen. Niet om kampioen te worden.”

Homeless World Cup Oslo

Ihsan (links) en teamgenoot Jermain (rechts) in gesprek op de Homeless World Cup in Oslo.

Na afloop van de wedstrijden tegen Hongarije neemt Quincy (18) de telefoon van Ihsan over. “Ja, we hebben ze verslagen, met 5–3. Met een inval keepster. Ashley heeft haar pols gebroken. Gelukkig is haar vervangster Altagracia ook goed.”

Meer zelfvertrouwen krijgen
Het damesteam doet het goed. “Ja, we hebben veel gewonnen. Hoe vaak weet ik eigenlijk niet. Als de sfeer maar goed is. En die is goed”, zegt Quincy. “Mijn doel was om meer zelfvertrouwen te krijgen en een hechte band op te bouwen met de groep. Dat was eigenlijk helemaal niet moeilijk. Al vanaf het eerste trainingsweekend was er één groep, helemaal geen kliekjes. Het is gemakkelijk hier jezelf te zijn.”

Homeless World Cup Oslo

Quincy (rechts) met haar teamgenoten tijdens de opening parade van de Homeless World Cup Oslo.

Dat de dames in Oslo ‘zichzelf’ zijn kan begeleider Dico de Jager bevestigen. “Overal waar de Nederlandse voetballers zijn, daar is hun muziekbox. Voordat je ze ziet, hoor je ze. Bij het veld, op de boot – waar ze ook gaan hoor je hun muziek. Een vrolijk en swingend team.”

Is er dan geen enkele wanklank te horen? Dico: “Iedereen doet hier natuurlijk veel indrukken op. Dat trekt zijn wissel op mensen. Dan zie je soms spanningen ontstaan, maar dat hoort erbij. We gaan hier zeker nog mooie dagen beleven.”

Beide teams staan onder begeleiding van oud prof-voetballer René van Rijswijk. René van Rijswijk is ambassadeur van Stichting Life Goals en is ieder jaar verantwoordelijk voor het Homeless World Cup traject
Voor meer informatie over de Homeless World Cup, klik dan hier.