Utrecht, 14 juni 2017 –  Blog 4: Van afgewezen stagiair tot landelijk coördinator.

Meer dan vier jaar geleden meldde ik mij in de bossen in Zeist. Bezweet en licht in paniek kwam ik een half uur te laat aan bij wat mijn stageplek moest worden. Punctualiteit staat op mijn CV als een kwaliteit, maar tijdens het gesprek leek het me verstandiger daar niet over te beginnen. Goed. Na een gesprek van 22 minuten was directeur Arne de Groote er wel uit. “Een stage lijkt mij niks voor jou. Je krijgt een nul uren contract en dan zien we het wel. Welkom bij het team!”

Ik mocht als projectondersteuner aan het werk voor de cursus Maatschappelijke Sportcoach. Mijn taak: er voor zorgen dat sportpyscholoog Oliver de Koning – Ollie voor intimi – zijn werk kon doen.  De strategie was om mijn ogen en oren open te houden in de hoop het een en ander te leren… en dan zien we het wel.

Ambitie
Al snel bleek echter dat deze cursus, de cursisten, mijn collega’s, en vooral de doelgroep iets in mij losmaakten. ‘We zien het wel’ veranderde voor mij persoonlijk al snel in een ambitie. Een ambitie om beter te worden in wat ik deed, onze doelgroep beter te begrijpen en daarmee onze maatschappelijke sportcoaches nog beter in stelling te brengen.

Met Life Goals hebben wij ondertussen een enorme ontwikkeling doorgemaakt.  Niet dat Life Goals de afgelopen jaren niet veel impact heeft gehad of mooie projecten heeft neergezet. Maar er heerst nu echt het gevoel dat wij meer een gezamenlijke ambitie hebben. Dat wij als organisatie willen groeien. En dat we steeds beter weten wat we willen bereiken.

Lokale stichtingen in 43 gemeenten
Wij willen in 2021 een lokale stichting in alle 43 centrumgemeenten hebben. Simpel. Ambitieus. Concreet. Uitdagend.

Om onze doelstelling te bereiken, richten wij ons op coördinatoren door het hele land. Zij zijn de drijvende kracht achter onze lokale stichtingen. Geheel conform onze idealen bieden wij deze coördinatoren een opleidingstraject. Inhoudelijk heel anders dan de cursus waar ik ooit mee begon. Geen discussies over de juiste aanpak bij conflicten op het veld, maar over de inhoud van samenwerkingscontracten. Geen theorieën over de fases die een team in ontwikkeling doormaakt, zoals elke nieuwe Maatschappelijke Sportcoach tijdens de cursus krijgt te horen, maar over concrete instructies en tips over de juiste fasering van een nieuwe stichting.

Loskomende energie
Heel anders allemaal, maar gek genoeg voel ik bij mezelf dezelfde energie loskomen als toen ik begon bij Life Goals. Misschien wel vooral omdat alles wat we de coördinatoren meegeven gebaseerd is op onze praktijkervaringen van de afgelopen jaren. Het zelf mogen creëren en uitvoeren van een opdleidingstraject is voor mij persoonlijk een enorme uitdaging gebleken. Een uitdaging waarbij ik altijd enorm heb kunnen rekenen op mijn collega’s, zowel de oude als de nieuwe. Het feit dat ik verantwoordelijk ben voor de ontwikkeling van onze Life Goals coördinatoren had ik 4 jaar geleden, toen ik bezweet het sollicitatiegesprek inging, niet voor mogelijk gehouden.

Sterke, doelgerichte landelijke speler
Het voelt alsof alsof mijn eigen ontwikkeling en dat van de organisatie met elkaar verwikkeld zijn. Dat wij allebei van een jeugdige, ambitieuze uitvoerder zijn gegroeid tot een steeds sterkere, doelgerichte landelijke speler. Voor de organisatie en mijzelf is dit soms nog wat onwennig – het fijne is dat zowel de stichting als ikzelf zich steeds meer naar de nieuwe situatie gedragen.

Of we onze doelstelling over vijf jaar hebben behaald? Dat zien we dan wel. Er zal bij Life Goals altijd wel een beetje ‘we zien het wel’ overblijven, maar ik geloof er volledig in dat zowel Life Goals als ik aan een enorm tof proces zijn begonnen.

Wessel Schaling is landelijk coördinator bij Life Goals. Hij is verantwoordelijk voor het begeleiden, opleiden en ondersteunen van de lokale Life Goals Coördinatoren. Per jaar leidt Life Goals acht coördinatoren op die in hun eigen regio een Life Goals Stichting opzetten.
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/wessel-schaling-85977765/