Utrecht, 28 maart 2017 – In Enschede stropen ze graag de mouwen op. Deelnemers aan het Life Goals Festival helpen mee met de opbouw- en de organisatie van het evenement. “Als je in de opvang zit, krijg je snel een stempel.”

De zon schijnt in Enschede, er wordt lekker gevoetbald en de koffie die deelnemers van het Leger des Heils schenken, smaakt best. De mannen van de thuisspelende ploeg Enschede zijn in opperbeste stemming.

Sjouwen en bouwen
Een dag eerder hebben ze gesjouwd en gebouwd – het resultaat mag er zijn. Op deze zaterdagochtend liggen de boarding, de vlaggen, het podium en de veldjes bij de Performance Factory in Enschede er prima bij. Oké, op sommige veldjes wordt er gespeeld op oneffen platen beton die het voetballers knap lastig maken, maar daar kunnen Alex Keijzer (38) en Maikel Sapulette (30) niets aan doen.

Op  de door Stichting Life Goals georganiseerde Life Goals Festivals wordt gevoetbald, muziek gemaakt en deelgenomen aan workshops. Maar wat weinig mensen weten is dat de deelnemers zelf ook helpen in de organisatie van het event. Ze bouwen op, organiseren activiteiten, ondersteunen bij de catering uitgifte en helpen mee aan de afbouw van het evenement. Deelnemersparticipatie staat hoog in het vaandel.

Alex is daar duidelijk over: “Natuurlijk helpen we mee. Als je in de opvang zit, krijg je snel een stempel. Je bent een dakloze, een verslaafde, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En ook ben je wel verslaafd of heb je geen eigen huis, iedereen is zoveel meer dan dat. We helpen graag mee natuurlijk.”

Een eigen dak boven het hoofd
Voor de goede orde: Alex, keeper van het Enschede voetbalteam, is niet verslaafd en heeft een eigen dak boven zijn hoofd. Dat dak had hij vier jaar geleden niet. Toen leunde hij zwaar op het Leger des Heils. “Ik kom eigenlijk uit Amsterdam. Toen ik met mijn vader ruzie kreeg, ben ik hier gekomen. Mijn zusje woont in Enschede, vandaar.”

Via het voetbal kreeg zijn leven weer structuur. “Je moet toch trainen, hè? Anders speel je ook geen wedstrijden. Ik heb vroeger altijd gesport, maar de contributie… je betaalt toch snel 200 of 300 euro per seizoen. Daarom was het zo fijn dat ik hier kon voetballen. Hier spelen meer mensen met een achtergrond zoals ik. Hier begrijpen ze me.”

Winnen is geen doel
Dat zijn team tot nu alleen maar wedstrijden verloor, Alex en Maikel kunnen er om lachen. Winnen is geen doel, het gaat om het proces. Het belangrijkste is dat de deelnemers van het sportprogramma hun leven weer op orde krijgen.

Maikel is een van de voetballers van het team uit Enschede die zijn leven inmiddels weer aardig op orde heeft. “Ja, jíj bent lekker bezig”, zegt teamgenoot Alex. “Klopt, ik ben bezig mijn opleiding aan het afronden. In juni ben ik beveiliger. Ik heb laatst een gesprek met mijn stagebegeleider gehad. Die zei dat ik mocht blijven als ik het goed deed.” Of hij het goed doet? “Reken daar maar op.”

Dat betekent wel dat Maikel afscheid gaat nemen van het team waar hij nu voor speelt. “Prima, dan maak ik plaats voor nieuwe jongens. Maar ik zal ze wel missen. Je wordt toch vrienden als je iedere week speelt. Misschien meld ik me wel aan als vrijwilliger. Dan blijf ik toch betrokken.”