Homeless World CupIn de media

Wereldwijde media-aandacht opening Homeless World Cup

By 13 September 2015 No Comments

Daar sta je dan. Een week geleden nog ergens in Chili, Zuid-Afrika of Noorwegen of waar dan ook ter wereld. Anderhalve week geleden nog voor een trainingskamp in Lunteren. Maar nu sta je naast het Van Gogh Museum in Amsterdam. Klaar voor de intocht en de opening van de Homeless World Cup 2015 in de Nederlandse hoofdstad.

Het moment suprême is daar. Swingende muziek, een vol stadion en bekeken door eregasten als Koning Willem-Alexander en burgemeester Eberhard van der Laan. Het applaus klinkt, de camera’s draaien en fototoestellen flitsen en klikken aan een stuk door. Journalisten uit de meest verre windstreken staan voor je met pen en papier, microfoons worden onder je neus geduwd. De ogen van de wereld zijn op je gericht.

Het mondiale journaille wist de weg naar het tijdelijke stadion op het Museumplein goed te vinden. De media kwam massaal opdraven om de start van het groots opgezette toernooi voor dak- en thuislozen van overal ter wereld. Niet alleen Nederlandse media geven ruchtbaarheid aan het unieke evenement, ook buitenlandse pers ziet ingangen om alles wat er op het Amsterdamse Museumplein gebeurt met hun achterban te delen.

Humberto’s Late Night
Maar eerder al staat het toernooi in de schijnwerpers. Humberto Tan, gastheer van een van de meest populaire live-talkshows, heeft de Nederlandse goalie Jasper en burgemeester Eberhard van der Laan aan tafel en daarnaast ook nog vrouwencoach René van Rijswijk en captain Rox in zijn studio. De goedlachse presentator maakt de belofte die hij in de uitzending doet waar en zit bij de openingswedstrijden van de Nederlandse teams op de tribune.

Balletje trappen met Van der Laan, Ajax en Frank de Boer
Daags later, op vrijdag, zet het internationale persbureau Reuters op YouTube een verslag uit van de voorbereidingen die Amsterdam treft richting de start van de Homeless World Cup. Terwijl de lokale televisiezender AT5 in de aanloop naar het toernooi de dames op het Museumplein een balletje liet trappen met de Ajax-vrouwen. Een dag eerder kwam Ajax-trainer Frank de Boer himself naar het gemeentehuis van Amsterdam voor een ontmoeting met het herenteam. Burgemeester Eberhard van der Laan legde zijn werk even opzij en kwam een kijkje nemen.

Maar zaterdag 12 september barst het pas echt los. Is er de ontlading bij de meer dan 500 voetballers en voetbalsters dat na maanden van voorbereiding er eindelijk serieus gevoetbald kan worden, de media maakt die dag op voor een tsunami aan internationale media-aandacht.

Natuurlijk, de aanwezigheid van Koning Willem-Alexander bij de openingsceremonie en zijn symbolische penalty om het evenement te openen – al sprak zijn vreugde nadat het bij zijn tweede doelpoging raak was boekdelen – droeg daar ongetwijfeld aan bij. Maar in de items heeft het Nederlandse staatshoofd allerminst de hoofdrol. Die is weggelegd voor de honderden deelnemers van 48 verschillende nationaliteiten.

Journaals van NOS en RTL
De nationale televisiezender NOS en het commerciële station RTL4 brengen een item. De EO – een nationale omroepvereniging – brengt onder de noemer ‘Blauw Bloed’ het evenement onder de aandacht en spreekt directeur van Stichting Life Goals Arne de Groote, terwijl het veelbekeken ‘Hart van Nederland’ van SBS6 zijn eigen unieke draai aan de start van de Homeless World Cup geeft.

Rake penalty Koning gaat viral
Niet alleen op televisie, ook de geprinte media – en dan met name de online versies – vertalen de openingsdag van het toernooi naar beelden op hun websites en verwoorden het enthousiasme bij alles en iedereen in hun kolommen. De Telegraaf, al meer dan een eeuw de grootste krant van Nederland, komt met een video-verslag. De lokale Amsterdamse krant Het Parool richt zich voornamelijk op de aanwezigheid van Koning Willem-Alexander. Maar Robin Utrecht, de veel gelauwerde fotograaf van het nationale persbureau ANP, weet de combinatie tussen de komst van de koning perfect en de teams perfect weer te geven en natuurlijk wist hij – met zijn neus voor nieuws – ook de aanwezigheid van acteur Colin Farrell subliem te vereeuwigen. En ook de nationale voetbalbond KNVB, een van de partners van het evenement, plande ruimte in om de Homeless World Cup onder de aandacht van de voetbalfans te brengen.

Op de voet volgen via eigen kanalen
Uitgebreide wedstrijdverslagen en sfeerreportages zijn ook te vinden op de Nederlandse en Engelse pagina van de Homeless World Cup 2015, de Facebookpagina, via Twitter en het YouTube-kanaal. Maar sowieso kom je in Amsterdam niet om het toernooi heen. Is het niet het bombastische geluid vanuit het stadion wat de aandacht vraagt, dan zijn het wel de talloze banners en abri’s die attent maken op de Homeless World Cup.