AMSTERDAM, 31 maart – Als je echt een verschil wilt maken door middel van sport, is het trainen van coaches minstens zo belangrijk als het trainen van spelers. Bij Stichting Life Goals werden daarom in de laatste vier jaar al meer dan driehonderd Maatschappelijke Sportcoaches opgeleid. Onlangs, tijdens de Dag van de Maatschappelijke Sportcoach, kwamen veel van hen samen om ervaringen uit te wisselen en nieuwe technieken te leren.

Sportpsycholoog Oliver de Koning is nauw betrokken bij het opleiden van de Maatschappelijke Sportcoaches. Tijdens de cursus leert hij mensen uit de welzijn- en sportwereld hoe zij sport kunnen gebruiken in hun werkzaamheden met kwetsbare mensen. De cursisten leren eerst wat hun eigen kwaliteiten en valkuilen zijn, om vervolgens spelers te kunnen helpen hetzelfde te doen.

Een van de belangrijkste vaardigheden die De Koning de cursisten bijbrengt is om verbinding te leggen tussen de zorg en de sportwereld. Om een effectief sportprogramma te kunnen opzetten voor kwetsbare doelgroepen is het van belang dat de coaches de juiste begeleiding voor, tijdens en na de sport kunnen bieden, zegt hij. “Hierbij valt de denken aan het creëren van een veilige omgeving, het juiste kader kunnen aanreiken, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid stimuleren en flexibiliteit en kennis hebben van de sport die wordt aangeboden.”

Een van de technieken die De Koning toepast is het vinden van een persoonlijk ‘life goal’, oftewel levensdoel. Tijdens de Dag van de Maatschappelijke Sportcoach oefenden de aanwezige trainers en begeleiders hier zelf ook mee.

“Iedereen is gewend om veel dingen te doen en het leven in de hoogste versnelling te leven. Daardoor kun je je overzicht kwijt”, legt De Koning uit. “Om bij je life goal te kunnen komen is het belangrijk om even stil te staan en voor jezelf te bepalen wat voor jou nu echt belangrijk is in je leven. Dat kunnen mensen zijn, een manier van leven of bepaalde passies. Op het moment dat je dat op een rijtje hebt, wordt het makkelijker te bepalen wat je echt wilt en welk doel daarbij past. Het geeft je meer richting.”

De Dag van de Maatschappelijke Sportcoach vond plaats op 31 maart 2015. Naast de workshop van Oliver de Koning werden sessies gehouden door het Oranjefonds en de Calo Hogeschool Windesheim in samenwerking met Nijha, leverancier in spelmaterialen. Tot slot werd een convenant ‘Sport als Middel’ getekend met partners NOC*NSF, Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Reclassering Nederland, de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg, Federatie Opvang en CIOS Heerenveen-Leeuwarden. Een prachtige dag, waarin de kracht van sport centraal stond!

Klik hier om een fotoreportage van de Dag van de Maatschappelijke Sportcoach te bekijken.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl