Dutch Career Cup

Gastheer Assen en UVS Leiden winnaars in Assen

By 18 March 2014 No Comments

“ Zo kan het dus ook.” Wethouder Albert Smit van Assen gebaart naar de wajonger in de kantine van FC Assen. Het is een bont gezelschap, afkomstig uit het hele land. Vijftien in de shirts van hun favoriete club gehulde teams in harmonie bij elkaar; er is geen wanklank te bekennen. “ Sport verbroedert hier echt. En dat ook nog voor een baan, petje af voor dit prachtige initiatief….”

UWV regiomanager, Kees Benus, doet er nog een schepje bovenop. “ Met dit project laat je zien dat je met creatieve ideeën de werkloosheid kunt bestrijden. Dan moet je het wel aandurven om traditionele paden te verlaten. Vierhonderd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op deze manier aan werk helpen, dat is goed voor iedereen, op de eerste plaats voor de jongeren zelf maar ook voor de samenleving ”. Met deze lovende woorden gaat Dutch Career Cup Assen officieel van start. Vanaf het begin wordt met inzet en passie gespeeld. “ De Fair Play Cup is net zo belangrijk als de winnaarscup”, roept de dj Pepe na de eerste wedstrijden. Zijn mening wordt niet door alle spelers gedeeld. “ Als ik tussen die twee cups moet kiezen, pak ik de winnaarscup”, lacht een speler. “ Zeker weten”, valt een andere speler hem bij.

Rond het middaguur druppelen ook FC Assen fans binnen. Ze moedigen hun team luidkeels aan en laten geen gelegenheid onbenut om de spelers een hart onder de riem te steken. De enige speelster van team Assen groeit in een mum van tijd uit tot hun mascotte. “ Een rots in de branding “, vertrouwt een in FC Assen shirt gehulde toeschouwer me toe als ze met een correcte sliding de bal verovert. Maar de trouwste fan van Dutch Career Cup Assen is de kantinejuffrouw. Ze komt speciaal naar me toe om haar sympathie voor te betuigen. “ Zo mooi al die spelers in al die verschillende shirts bij elkaar, en dan ook nog voetballen voor een baan”, zegt ze. “ Zulke toernooien mogen hier wat mij betreft heel vaak plaatsvinden”.  De finale is een herhaling van de finale van Dutch Career Cup Wierden een paar weken geleden. Opnieuw staan FC Assen en Vitesse tegenover elkaar. Na een op het scherp van de snede gespeelde wedstrijd wint titelverdediger Assen met 1 : 0. De spelers kunnen hun geluk niet op. “ We zijn nu echte kampioenen”, verzucht de aanvoerder. “ Twee keer achter elkaar winnen, wat wil je nog meer.”

De winnaarscup wordt uitgereikt door Dutch Street Cup team Assen. Het is een prachtig gebaar. Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en samenleving staan broederlijk naast elkaar. Het is Dutch Career Cup en Dutch Street Cup ten top. Iedereen kan meedoen aan de samenleving, laten ze elk op hun eigen manier zien, je hebt er soms alleen een zetje voor nodig. De Fair Play Cup gaat naar UVS Leiden. “ Voor ons de mooiste beker”, lacht de coach. Een speciaal compliment tot slot voor Mark Visser en zijn team. Dutch Career Cup was weer prima geregeld. Net als alle andere evenementen waar Eventsbureau bij is betrokken.