Maatschappelijke Sportcoach

Twaalf cursisten Maatschappelijke Sportcoach succesvol opgeleid in Alkmaar

By 20 December 2013 No Comments

ALKMAAR, 20 december 2013 – In het AFAS-stadion in Alkmaar werd aan twaalf cursisten het certificaat overhandigd voor het behalen van de cursus Maatschappelijke Sportcoach. De Alkmaarse wethouder Mirjam Hamberg van Sociale Zaken was namens de gemeente aanwezig bij de uitreiking. Hiermee is weer een lichting Maatschappelijke Sportcoaches klaargestoomd om sport aan te bieden aan kwetsbare mensen.

De cursus vond plaats in het stadion van de plaatselijke eredivisieclub AZ. In de bestuurskamer kwamen de deelnemers driemaal bij elkaar voor de cursus die wordt geleid sportpsycholoog Oliver de Koning. De cursisten waren afkomstig van onder andere het Leger des Heils en deelnemende sportverenigingen van het Vitale Verenigingen-project dat werd geïnitieerd door de gemeente Alkmaar.

Met de succesvolle afronding van de laatste cursusdag was het behalen van het certificaat Maatschappelijke Sportcoach een feit. In bijzijn van onder meer Evert Pater (directeur Leger des Heils Noord Holland), wethouder Hamberg van de gemeente Alkmaar en Arne de Groote (directeur Stichting Life Goals) werden de geslaagde cursisten toegesproken door de wethouder, en ontvingen zij aan het certificaat. Wethouder Hamberg beklemtoonde dat zij in haar jeugd heeft ervaren hoe sport een positieve bijdrage kan leveren aan je mentale en fysieke conditie. ”Door sport op de juiste manier in te zetten kunnen kwetsbare mensen  worden gestimuleerd om bij een vereniging te gaan sporten en weer mee te doen aan het alledaagse leven,” aldus de wethouder.

De cursus Maatschappelijk Sportcoach wordt jaarlijks door heel Nederland gehouden. Begin 2014 starten twee groepen van 15 deelnemers vanuit de sport- en zorgwereld met de cursus Maatschappelijke Sportcoach in Amsterdam en Apeldoorn. Voor meer informatie over de planning in 2014, kunt u contact opnemen met Wessel Schaling (wessel.schaling@stichtinglifegoals.nl).