Dutch Career Cup

Voetballen voor een baan tijdens de zonnige Dutch Career Cup bij Almere City FC

By 15 November 2013 No Comments

ALMERE, 15 november 2013 – ‘Moet je naar het toernooi?’ De in een shirt van Almere City FC gehulde jongen knikt. ‘Bus gemist’, mompelt hij, ‘en het is nog een stuk lopen. ‘Stap maar in.’

Als hij naast me zit kijkt hij me dankbaar aan. ‘Het is mijn eerste toernooi’, voegt hij eraan toe. ‘Ik was bang dat ik te laat zou komen, toen ben ik maar gaan lopen.’

Als we bij Almere City FC aankomen, staan zijn medespelers hem al op te wachten. ‘Sinds wanneer heb jij een privé chauffeur’, zegt een speler spottend. Maar veel tijd om te reageren krijgt hij niet. Het wajong-team van Almere City FC doet voor de eerste keer mee, en ze willen voordat het toernooi begint nog een laatste training afwerken.

‘Jongens, we gaan er voor’, moedigt hun Maatschappelijke Sportcoach hen aan. ‘Eerste keer of niet, we gaan dit toernooi gewoon winnen.’

Stuk voor stuk druppelen de vijftien teams die meedoen binnen. Ze komen uit alle hoeken van het land. ‘Wat prachtig al die spelers in hun clubkleuren’, vertrouwt wethouder Ineke Smidt van Almere me toe. ‘Sport kan echt heel mooi zijn, en als ze nou ook nog een baan vinden is het helemaal mooi.’ Als ze om 10.30u samen met UWV manager, Ancy Ruesink,  de kick off heeft verricht, is het wajongtoernooi Almere City FC officieel gestart. ‘Scheidsrechters klaar’, roept dj PP. De arbiters op de vier velden steken hun duim op. ‘Ballen maar’.

Het gaat er vanaf het begin stevig maar sportief aan toe. Met veel inzet en passie. ‘Kom op jongens, hou de eer van Almere hoog’, moedigen wethouder Ineke Smidt en UWV manager Ancy Ruesink de thuisploeg aan. ‘We gaan er voor’, schreeuwt de keeper en hij geeft hen een high five. Even is er geen verschil tussen wajonger en bestuurders. Ze vormen tezamen Almere City FC.

Na de lunch om 13.00u worden de resterende wedstrijden in het stadion gespeeld. De uitstraling geeft de spelers een extra stimulans. ‘Net echt’, vertrouwt een speler van Almere City FC me toe. ‘Al vanaf dat ik klein was, ging ik hier met mijn vader naar toe, en nu sta ik hier zelf op het veld.’ Hij valt stil, en kijkt geëmotioneerd in het rond. Een jongensdroom is uitgekomen.