Dutch Career Cup

DCC-team DOVO pakt successen buiten het veld

By 15 November 2013 No Comments

ALMERE, 15 november 2013 – In rood-witte trainingspakken betreedt DOVO (Dutch Career Cup-team) het complex van Almere City, de club die vandaag haar accommodatie beschikbaar stelt voor de Dutch Career Cup. Enigszins geïmponeerd door de hooghoudende jongens van het DCC-team van Ajax bij de ingang van het complex lopen de jongens en meisjes naar de kantine van de plaatselijke FC. Dit wordt het eerste Dutch Career Cup-toernooi van het seizoen voor DOVO.

Na twee maanden trainen – onder leiding van Ad Schoenman – zijn de jongens en meisjes vol vertrouwen: vandaag moet het gebeuren! Twee wedstrijden later is de stemming iets minder enthousiast. Ondanks dat er een echt team staat, zijn de eerste twee wedstrijden verloren gegaan. FC Utrecht en AGOVV bleken een maatje te groot. Helaas gaan ook de volgende twee wedstrijden tegen Sparta en Groningen verloren, maar het gevoel dat overheerst aan het einde van de dag is het plezier van het toernooi.

VOETBALLEN VOOR EEN BAAN

Het doel van het traject is niet direct het winnen van het voetbaltoernooi. Het gaat om het vinden van betaald werk. In samenwerking met Kees Hartman, arbeidsdeskundige van het UWV, en Wigger Erkens, jobcoach van re-integratiebureau USG Restart, presteren de jongens van de voetbalvereniging uit Veenendaal buiten het voetbalveld beter. Inmiddels werken zes van de twaalf deelnemers, vijf jongens en één meisje, via proefplaatsingen bij verschillende bedrijven in Veenendaal en omgeving. Het project is pas twee maanden bezig. Een hartstikke goed begin van een boeiend project!

VAARDIGHEDEN LEREN OP HET VELD

Op de tweewekelijkse voetbaltrainingen leren de jongens en meisjes, allen met een Wajonguitkering, vaardigheden die essentieel zijn op de werkvloer: aanwezig zijn, luisteren naar een leidinggevende, samenwerken in een team en verantwoordelijkheden nemen. Naast de voetbaltrainingen zetten de ‘DCC’ers’ van DOVO zonder werk zich vrijwillig in voor DOVO. Van de kantine schoonmaken tot aan meewerken in de keuken op zaterdagochtend. De DCC’ers zetten hun beste beentje voor!