Dutch Street CupHomeless World Cup

Amsterdam wint finaleweekend Dutch Street Cup 2013 op de Dam

By 6 July 2013 No Comments

AMSTERDAM, 6 juli 2013 – Amsterdam Dames en herenteam Amsterdam Zuidoost zullen ons land vertegenwoordigen op de Homeless World Cup die dit jaar van 10 tot 18 augustus in Poznan in Polen plaats vindt. Amsterdam Dames wonnen de uit 8 teams bestaande damescompetitie na een spannende finale van Noord Veluwe, Amsterdam  Zuidoost liet op de slotdag de tien hoogst geklasseerde herenteams achter zich door in de finale Cambuur Leeuwarden te verslaan. “ Een droom is uitgekomen”, verzuchten de aanvoerders van de Amsterdamse teams. “ Hier hebben we het hele jaar voor gewerkt door te trainen, aan lokale Dutch Street Cup toernooien mee te doen en ritme en structuur op te doen.”

Bij de prijsuitreiking benadrukt Life Goals voorzitter, Frans Derks, het unieke karakter van de Dutch Street Cup waar sport naast spelplezier als middel wordt benut om mensen die buitenspel staan weer bij het gewone leven te betrekken. “Dutch Street Cup laat zien dat sport het verschil uitmaakt tussen passief op de bank te zitten en actief aan het leven deel te nemen. Dat Amsterdam hierbij de finale heeft gewonnen is prachtig.  Maar ook de andere teams komt alle lof toe. Ze hebben zich de hele competitie met passie en enthousiasme ingezet, en laten zien dat sport een prima stimulans is om de stap terug naar de samenleving te zetten.”

Fair Play-cup
De Fair Play-cup voor het meest sportieve team van de Dutch Street Cup damescompetitie ging naar Utrecht, voor de meeste sportieve herenteams naar  Assen (Noord Competitie) en Maastricht 2 ( Zuid Competitie), “Deze Cup betekent heel veel voor ons”, zegt de aanvoerder van het Maastrichtse team. “Het laat zien dat we een team zijn met respect, sportiviteit en discipline, stuk voor stuk zaken die we in het alledaagse leven nodig hebben.”

Life Goals-cup, Frans Derks-cup & de Amsterdam City Cup
De finales voor de op plaats 5 t/m 16 geklasseerde herenteams werden in drie poules gespeeld. Voor elke poule was een Cup beschikbaar. De Life Goals Cup werd gewonnen door NAC Breda Beatrixstraat, de Frans Derks Cup door Eindhoven en de Amsterdam City Cup door Rotterdam.