Dutch Street Cup

Na acht jaar weer een baan en herenigd met zijn dochtertje

By 24 January 2013 No Comments

Jento, 49 jaar oud, speelt al drie jaar in het Dutch Street Cup team Groningen. Toen hij er bij kwam, was hij net van de verslavingskliniek naar begeleid wonen gegaan. Via, via kwam hij daarna in contact met Dutch Street Cup, en hij zag het meteen zitten. Samen trainen, wedstrijden spelen, met elkaar dollen en praten, de busreis naar andere toernooien maken….. Het was hem op het lijf geschreven. Dutch Street Cup heeft hem een enorme stimulans gegeven om de stap terug naar de samenleving te zetten. Jento stond op het begin nog aan de zijlijn en was aan de methadon verslaafd.

“Ik was een twijfelgeval, het kon alle kanten op, terug naar de verslaving, de criminaliteit weer in, maar door Dutch Street Cup is het de andere kant uitgegaan. Terug naar het normale leven.” Hij maakt een cirkel met zijn hand om te onderstrepen dat hij uiteindelijk weer op zijn pootjes terecht is gekomen.

Een makkelijk traject was het niet. Daarvoor had hij te veel meegemaakt. Verslaafd aan alle drugs die hij maar te pakken kreeg. Jento is ruim 28 jaar verslaafd geweest, waarvan hij in totaal 8 jaar in de cel doorbracht. Dat is geen makkelijk startpunt om schoon schip te maken. Maar mede dankzij het ritme van de trainingen en wedstrijden en de intensieve begeleiding van zijn coach is hij er toch bovenop gekomen. Hij is nu alweer drie jaar clean, raakt geen drugs meer aan en is ook uit de schuldsanering. En het allerbelangrijkste: doordat hij geen drugs meer gebruikte op zichzelf ging wonen, kon zijn dochtertje ook weer bij hem wonen.

Jento 3

“Dat was de absolute bekroning. Mijn dochtertje weer terug. Huisje, boompje, beestje, en lief en leed met elkaar delen. Kijk, dat is d’r.” -Hij laat een foto van een tienermeisje zien, fris en vrolijk, het leven nog voor haar- “Nu kan ik niet meer zonder haar. Maar toch heb ik haar acht jaar nauwelijks gezien. Onvoorstelbaar, hè?” Hij stopt de foto weer in zijn zak. “En weet je, ook haar moeder is weer beeld. Af en toe zien we elkaar. Mooi, hè?”

Maar daar blijft het niet bij. Hij heeft inmiddels deeltijdbaantjes als ervaringsdeskundige bij Enter begeleid wonen, een opvangcentrum voor dak- en thuislozen en een kerkelijke instelling waardoor hij zijn eigen inkomsten verdiend. Daarnaast is hij een ervaringsdeskundige die zijn levensverhaal op scholen, zorginstellingen en verslavingsklinieken vertelt en daarmee zijn steentje bijdraagt aan de strijd tegen verslaving en criminaliteit. “Al die dingen geven me weer een plaats in de maatschappij. Het ook goed voor mijn dochtertje die weer een normale pappa heeft. Die voor haar zorgt en dingen met haar deelt.”

Het liefst zou hij een vaste baan willen hebben. Iets in de sport, want dat trekt hem naast zijn werk als ervaringsdeskundige het meest. Inmiddels heeft Jento een jaar ervaring als assistent trainer bij de Dutch Street Cup Assen. Tegelijkertijd blijft hij ook speler van Dutch Street Cup Groningen. Want zonder sport kan hij niet meer. Hij voetbalt niet alleen, maar loopt ook twee keer per week hard. Ook zou hij graag een cursus sportleraar willen volgen. Of de cursus Maatschappelijke Sportcoach van Life Goals. “Daar moeten we het maar eens over hebben,” besluit hij lachend. “Als iemand die cursus kan gebruiken, dan ben ik het wel. Ik ben door hele diepe dalen gegaan en wil mijn ervaringen aan andere mensen in vergelijkbare situaties overbrengen. Zo’n cursus Maatschappelijke Sportcoach is daar geknipt voor.”